مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک

فوریه 20, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

چیلر هوا خنک یک سیستم سرمایشی می باشد. از این دستگاه، برای خنک کردم آب و پمپاژ آن به فن کویل های داخل ساختمان و هواسازها، و همینطور در ساختمان های اداری، تجاری و … استفاده می شود.

اواپراتور، کندانسور هوا خنک، کمپرسور و موتور الکتریکی وصل شده به آن ،شیر انبساط، مبرد و لوله های انتقال دهنده مبرد و آب، از جمله قسمت های مهم و اصلی چیلر تراکمی هوا خنک به شمار می روند. به دلیل اینکه عمل سرمایش با متراکم کردن مبرد به وسیله کمپرسور انجام می شود، به آن تراکمی گفته می شود.

اصول کلی و نحوه عملکرد چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک، گرمای آب را گرفته و آب را درون اواپراتور سرد می کند. در واقع چیلر به معنای آب سرد کن است. این سیستم، آب را سرد کرده و آن را توسط پمپ به فن کویل ها منتقل می کند. کمپرسور به عنوان قلب سیستم، وظیفه دارد که مبرد را داخل سیستم به حرکت در بیاورد. در چیلر هوا خنک کندانسور وظیفه خنک کردن گاز موجود در سیستم ، توسط فن های کندانسوری را دارد. آب موجود در اواپراتور به وسیله گازی که داخل لوله مسی می باشد خنک می شود. پس از خنک شدن وارد فن کویل، هواساز و یا سیستم مشابه موجود در محوطه شده و باعث خنک شدن هوای محیط می شود.

کاربرد چیلر هوا خنک در صنعت

این نوع از چیلرها کاربرد زیادی در صنعت تهویه دارند. همچنین از آنها به عنوان پر کاربرد ترین دستگاه سرمایشی در صنعت به کار گرفته می شوند. آب سرد چیلر، در خنک کاری انواع فرایندها و دستگاه های صنعتی نیز کاربرد دارد. کارکرد نوع صنعتی چیلر تراکمی هوا خنک، با نوعی که برای تهویه هوا استفاده می شود، هیچ تفاوتی ندارد. به دلیل نوع طراحی و تولید چیلر تراکمی هوا خنک صنعتی و به خاطر این که این نوع از چیلر ها در کل سال و ساعت های زیادی باید در حال کار باشد ، قیمت آن نسبت به نوع معمولی آن که در تهویه مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر است.

تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک :

گرمایی که توسط مبرد از آب موجود در اواپراتور چیلر گرفته میشود، باید دفع شود. زمانی که گرمای مبرد به وسیله آبی که در کندانسور نوع پوسته و لوله ای وجود دارد، دفع شود به آن چیلر آب خنک گفته می شود .

اگر گرما توسط فن هایی که روی کندانسور نصب شده اند دفع شود، به آن چیلر هوا خنک می گویند. در چیلر آب خنک، آبی که حرارت را از مبرد می گیرد خودش گرم می شود. سپس برای اینکه دوباره حرارت خود را از دست بدهد به برج خنک کننده منتقل می شود و پس از آن دوباره به اواپراتور برمیگردد. پس نتیجه می گیریم که چیلر آب خنک نیاز به برج خنک کننده دارد اما هوا خنک نیازی به برج خنک کننده ندارد و همین موضوع، تنها تفاوت این دو سیستم می باشد.

نویسنده: