مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

چیلر خنک کننده آب

چیلر خنک کننده آب

مارس 1, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.
چیلر خنک کننده آب

انواع دستگاه خنک کننده آب چیلر ، برج خنک کننده و مبدل انواع دستگاه خنک کننده آب، به سه دسته تقسیم می شوند:

چیلر خنک کننده آب

 مبدل حرارتی هوا خنک

برج خنک کننده

 مبدل حرارتی هوا خنک

ساختار این نوع دستگاه، به یک رادیاتور فن دار شبیه می باشد. آب گرم وارد مبدل می شود و حرارتش را از جداره لوله ها به هوای دمیده شده توسط فن، می دهد. مبدل حرارتی هوا خنک در سه شکل، طراحی و ساخته می شوند:

مبدل حرارتی هوا خنک افقی ، مبدل حرارتی هوا خنک عمودی ، مبدل حرارتی هوا خنک V  شکل

برج خنک کننده

در دستگاه برج خنک کننده، آب گرم از بالای آن وارد می شود و روی پکینگ افشانده می شود. از قسمت پایینی دستگاه، هوا وارد می شود. هوا و آب گرم با هم برخورد می کنند و مولکول های آن ها با همدیگر، تبادل حرارتی انجام داده و باعث کاهش دمای آب می شوند. برج خنک کننده، ارزان قیمت تر از سایر دستگاه هایی مانند چیلر می باشد.

چیلر خنک کننده آب

پرکاربردترین دستگاه خنک کننده آب، چیلر است. از نظر کاربردی، چیلر ها به دو دسته تقسیم می شوند:

چیلر برودتی یا سرمایشی

چیلر خنک کننده آب

از چیلر برودتی یا سرمایشی برای سرمایش ساختمان ها استفاده می شود و چیلر خنک کننده آب کاربرد صنعتی دارد. هردوی این دستگاه ها، به روش یکسانی کار می کنند. وظیفه آنها این است که آب را سرد کنند و به واحدهای مصرف کننده آب را پمپاژ کنند. قیمت و ساختار این دو چیلر نیز تقریبا نزدیک به یکدیگر می باشد. چیلر برودتی نوع تراکمی در دو نوع تولید می شود:  چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک.

هنگامی که می گوییم چیلری اب خنک است و یا هوا خنک، به این معنا نیست که یکی هوا را سرد می کند و دیگری آب را، منظور این است که دفع گرمای مبرد به محیط، توسط آب انجام میگیرد و یا هوا. اگر این عمل، به وسیله آب صورت بگیرد، می گویم چیلر آب خنک است و اگر این عمل توسط هوا انجام بگیرد، می گوییم چیلر هوا خنک می باشد.

 کاربرد چیلر خنک کننده آب

از چیلر خنک کننده آب برای مصرف های ساختمانی و یا تهویه هوای ساختمان استفاده می شود.

نصب چیلر برودتی در ساختمان به دو شکل صورت می گیرد.

در شکل اول، پس از اینکه چیلر برودتی آب را سرد کرد، آن را توسط لوله کشی و پمپ به دستگاه هایی مانند فن کویل و هواساز ارسال می کند. آّب سرد در کویل دستگاه جاری می شود و فن، هوارا از اطراف کویل رد می کند و دمای هوا را کاهش می دهد و در ساختمان پخش می کند.

در شکل دوم، نیازی به سرد شدن آب توسط چیلر برودتی نیست زیرا مبردی که در مدار چیلر وجود دارد آب را سرد می کند و به کویل هواساز وصل می شود و درون کویل ها جاری میشود. سپس مبرد مستقیما دمایی که به وسیله فن دمیده شده را کاهش می دهد. به این نوع نصب، اتصال کویل انبساط مستقیم می گویند.

چیلر خنک کننده آب برای کاربردهای صنعتی

دستگاه های صنعتی زیادی وجود دارند که برای خنک کاری، حتما باید آب خنک کننده وجود داشته باشد و وجود آن از ضروریات دستگاه می باشد. در چنین شرایطی، می توانیم دستگاه را به چند روش مختلف خنک کنیم. در صورتی که به ظرفیت خنک کاری کمی نیاز داشته باشیم، می توانیم از یک مدار آب ساده با رادیاتور و یا به روش هوا خنک دستگاه را خنک کنیم. در صورتی که نیاز باشد درجه حرارت را به شکل دقیق کنترل کنیم و ظرفیت خنک کاری بالا باشد، می بایست از چیلر خنک کننده آب استفاده کنیم.   

نویسنده: