مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

کاربرد و انواع کندانسور هوایی

کاربرد و انواع کندانسور هوایی

مارس 8, 2022

 انواع کندانسورهای هوایی

چیلر تراکمی هوا خنک، پرمصرف ترین نوع از سیستم های تهویه مطبوع می باشد.

کندانسور هوایی در تهویه مطبوع

چیلر تراکمی هوا خنک، پرمصرف ترین نوع از سیستم های تهویه مطبوع می باشد. علت اینکه به آن چیلر تراکمی هوا خنک می گویند این است که در آن از کندانسور هوایی و سیکل تبرید استفاده شده است. بهره برداری از این نوع چیلر بسیار آسوده است و همچنین هزینه تعمیرات و نگه داری از آن کم هزینه می باشد. از کندانسورهای هوایی در دستگاه های دیگری مانند اسپیلت ها و داکت اسپیلت ها نیز استفاده می شود.

کندانسور هوایی در سیستم‌های برودتی

به دلیل هزینه های کمتر و کارای بیشتر، سیستم‌های برودتی بسیاری از کندانسور هوایی استفاده می کنند، مانند : یخچال های خانگی و صنعتی و انواع آب سرد کن ها.

کندانسور هوایی در برودت صنعتی

در بسیاری از فرآیندهای صنعتی که سیالات از دماهای بالا برای اینکه دوباره مصرف شوند بایستی خنک شوند، می توان از کندانسور هوایی استفاده کرد. فرآیندهایی همچون : صنایع پتروشیمی، صنایع شیمیایی، نیروگاه ها و …  

طراحی کندانسورهای هوایی با توجه به موارد زیر انجام می شود :

مقدار حرارتی که برای انتقال نیاز است.

مقدار و حجم سیال داغ ورودی

محدودیت هایی که در فضای نصب وجود دارد

و…

انواع کندانسورهای هوایی

کندانسور هوایی افقی

در کندانسور هوایی افقی، جهتی که گاز داغ حرکت می کند افقی بوده و جهتی که هوا دمیده می شود، عمودی می باشد. شکل کلی این نوع کندانسور، شبیه به یک میز می باشد.

کندانسور هوایی عمودی

حرکت گاز داغ در این نوع کندانسور، عمود بر زمین است و جهت دمیدن فن ها افقی می باشد.

کندانسور هوایی V شکل

در این نوع، دو کندانسور در زاویه 45 درجه به شکل V کنار هم قرار میگیرند. فن، عمود بر زمین می باشد و جریان هوا را برای هر دو کندانسور برقرار می کند و بدین شکل، خنک کاری صورت می گیرد. یکی از ویژگی های کندانسور V شکل این است که در ظرفیت های بالا، تعداد فن مورد استفاده در آن کم است.

مزایای کندانسور هوایی

به دلیل اینکه هیچ خوردگی توسط آب وجود ندارد، طول عمر بالایی دارد. همچنین مصرف آب در آن وجود ندارد. نصب آن بسیار راحت می باشد. دارای طراحی های مختلفی بر حسب نیاز می باشد.

انتخاب کندانسور

نوع سیال کاری، محدودیت های محل نصب، آب و هوای منطقه و … عوامل مختلفی هستند در انتخاب کندانسور هوایی تاثیرگذار می باشند.

برای اینکه کندانسور قادر به کاهش دما باشد و اختلالی در سیکل ایجاد نشود، باید به مواردی که در بالا اشاره شد توجه بسیاری داشت.

نویسنده: