مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

یونیت هیتر صنعتی و خانگی

یونیت هیتر صنعتی و خانگی

فوریه 17, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

ساختار یونیت هیتر صنعتی و تفاوت آن با یونیت هیتر خانگی

یونیت هیترها از نظر نوع کاربرد به دو دسته یونیت هیتر صنعتی و یونیت هیتر خانگی تقسیم بندی می شوند. یونیت هیترهای صنعتی در کاربردهای مختلف صنعتی و تجاری برای گرمایش و سرمایش فضاهای بزرگ مانند سوله های صنعتی، کارخانه ها و کارگاه ها ، سالن ورزشی ، استخر ، فروشگاه های بزرگ ، گلخانه و … و یونیت هیتر خانگی با ظرفیتی کمتر نسبت به نوع صنعتی در کاربری های مسکونی با متراژ بالا مانند آپارتمان ، مجتمع ، ویلا و … مورد استفاده قرار می گیرد. یونیت هیتر خانگی نام دیگر همان فن کویل است و از واژه یونیت هیتر بیشتر در کاربری های صنعتی استفاده می شود. این دو دستگاه یعنی فن کویل خانگی و یونیت هیتر صنعتی اجزایی شبیه به هم دارند.

اجزای یونیت هیتر صنعتی :

دمپر

بدنه

کویل

فن 

اجزای یونیت هیتر خانگی یا همان فن کویل :

دریچه خوجی هوا

پنل بالایی

کویل

موتور الکتریکی

فن

پنل قابل جدا شدن

پنل های جانبی

جعبه تقسیم

سینی درین

تخلیه آب

اجزای اصلی هر دو این سیستم ها یک کویل و یک فن است، با این تفاوت که یونیت هیتر صنعتی یک فن بزرگ و پر قدرت دارد که می تواند دبی بالایی از هوا را جابجا کند و به علت اینکه صدای بیشتری هم ایجاد می کند پس برای استفاده در محیط های صنعتی و ورزشی و … مناسب است.

در کاربرد صنعتی به دلیل بزرگ بودن فضای داخل مکان های  بزرگ ، دستگاه هایی همانند فن کویل نمی تواند نیازهای حرارتی آن اماکن را تامین کند و باید از سیستم یونیت هیتر صنعتی که قدرت گرمایش و سرمایش بالایی دارد، استفاده شود. معمولا یونیت هیتر خانگی در کاربردهای مسکونی با متراژ بالا یا فضاهای اداری و تجاری با ارتفاع سقف کوتاه استفاده می شود به دلیل اینکه در چنین مکان هایی  یونیت هیتر صنعتی جوابگوی نیازها نخواهد بود.

ساختار یونیت هیتر

ساختار یونیت هیتر خانگی و صنعتی شبیه به یکدیگر است و فقط ظرفیت آنها با یکدیگر متفاوت است. در اصل یونیت هیترهای صنعتی و خانگی ساختار ساده ای دارند و از بدنه فلزی ، کویل مسی با فین های آلومینیومی ، موتور الکتریکی ، فن ، لوله های ورود و خروج آب سرد و گرم و … تشکیل می شوند. آب سرد ، آب گرم و یا بخار داغی که در لوله های یونیت هیتر جریان دارد در دستگاه دیگری همانند چیلر تراکمی ، پکیج گازسوز ، بویلر و یا هر منبع دیگری و در بیرون از ساختمان ایجاد شده و با لوله کشی به لوله های یونیت هیتر وصل می شود. فن سانتریفیوژ یونیت هیتر با عبور دادن هوا از بین کویل ها، دمای هوا را افزایش یا کاهش داده و در محیط داخل ساختمان توزیع و پخش می کند.

بر خلاف تصور برخی از افراد که فکر می کنند  از یونیت هیتر فقط برای گرمایش استفاده می شود ، می توان با وصل کردن جریان آب سرد به کویل های یونیت هیتر ، دقیقا مشابه گرمایش ، عمل سرمایش را نیز با آن انجام داد. آب سرد معمولا به وسیله دستگاه چیلر تراکمی تامین می شود.

یونیت هیترهای صنعتی قابلیت کارکرد پیوسته در محیط های آلوده را دارند و جوری طراحی می شوند که به راحتی قابلیت دسترسی و پاکسازی داشته باشند. اگر محل مورد نظر پروژه دارای مواد خورنده خاص باشد از پوشش رنگ مخصوص بر روی سطح خارجی بدنه و اجزای آن استفاده می شود. یونیت هیترهای ما در دو نوع یونیت هیتر آبگرم و بخار و در ظرفیت های استاندارد ۴۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰۰ بی تی یو بر ساعت طراحی و تولید می شوند ،ساخت دستگاه های با ظرفیت کمتر و بیشتر از این محدوده نیز انجام می شود.

نویسنده: