مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

انواع هواساز هایژنیک (هوارسان)

انواع هواساز هایژنیک (هوارسان)

ژانویه 31, 2021

هواساز هایژنیک مشهور به هواساز بهداشتی یا بیمارستانی است. اگر به ساختار این هواساز توجه شود، بسیار مشابه با هواساز معمولی است. اما نکته متفاوتی که بین هواسازهای معمولی و هایژنیک وجود دارد، سطح فیلتراسیون است. در واقع وقتی صحبت از انواع هواساز هایژنیک است یعنی قرار است پاکسازی از آلودگی بسیار نزدیک به 100 درصد صورت بگیرد.

انواع هواساز هایژنیک را بشناسیم

درزبندی به کار رفته برای هواساز هایژنیک بسیار پیشرفته تر از نوع معمولی است. از هواساز هایژنیک برای بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، لابراتوارهای داروسازی و همینطور صنایع غذایی و برخی از صنایع شیمیایی استفاده می شود. کاربرد این مدل از هوارسان ها برای مکان هایی مناسب است که پر از ذرات معلق و آلرژی زا و بیماری زا و همینطور میکروب ها و … نباید از یک مکان به مکان دیگر منتقل شوند.
در برخی از صنایع از هواساز هایژنیک صنعتی و در برخی دیگر از بخش ها که مخصوص کشاورزی است از هواساز هایژنیک گلخانه ای استفاده می شود.

انواع هواساز هایژنیک گلخانه ای

انواع هواساز هایژنیک گلخانه ای

یکی از انواع هواساز هایژنیک، مدل گلخانه ای است و همانطور که از اسمش مشخص است برای فضای گلخانه ای استفاده می شود. این تجهیزات به صورتی است که سبب تنظیم شرایط دمایی، رطوبت و هوای تمیز در گلخانه ها می شود. طرز کار هواساز هایژنیک گلخانه ای بسیار مشابه با هواسازهای صنعتی است. در مورد قیمت هواساز هایژنیک گلخانه ای ، باید به ظرفیت تهویه و همینطور تجهیزات گرمایشی و سرمایشی دقت شود.
هواساز هایژنیک گلخانه ای به صورتی طراحی شده است تا بتواند از تجهیزات ایده آل و کارآمدی استفاده نماید و شرایط داخل گلخانه به صورت متعادل حفظ شود. سیستم تهویه گلخانه ها معمولاً اهمیت زیادی دارند و از آنجایی که فضا به صورت یک اکوسیستم سربسته هستند باید روند پرورش به صورتی باشد تا محصول نهایی مرغوب باشد.
هواساز هایژنیک گلخانه ای سبب کنترل دما، کنترل رطوبت، تامین گرمایش و سرمایش و همینطور تامین هوای مورد نیاز می شود.
محصولات کشاورزی بسیار حساس هستند به طوری که کوچکترین تغییرات دمایی که خارج از محدوده استاندارد ایجاد شود، سبب می شود که همه محصولات کشاورزی خراب شوند. تجهیزات هواساز هایژنیک گلخانه ای به صورتی است که می تواند با راندمان بالایی کار کند و این گزینه برای همه فصل های سال دارای شرایط و تنظیمات متعادلی است.
این دستگاه در فصل گرم سال یعنی تابستان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند حجم مشخصی از هوای محیط را دریافت نماید و پس از اینکه عملیات خنک سازی صورت گرفت، هوای تازه وارد گلخانه شود.

ویژگی های مخصوص انواع هواساز هایژنیک

دستگاه هواساز هایژنیک در هر مدل و برای هر مکانی استفاده شود یک سری ویژگی های مخصوص و ثابت را باید حفظ نماید.
مثلاً انواع هواساز هایژنیک وجود دارد که شامل 15 سایز می شود، این محصول میزان هوادهی متفاوتی بسته به سایز انتخابی و مکان مورد نظر دارد، میزان هوادهی معمولاً از 6000 الی 50000 فوت مکعب بر دقیقه صورت می گیرد که طبق سایز های مختلف با هم فرق دارند.
این نوع هواساز در مدل های چند منطقه ای و تک منطقه ای طراحی شده است که هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی اجرا می شود.
شرایط ساخت دستگاه به صورتی است که امکان ساخت به صورت مونتاژ فراهم شده و مونتاژ در وضعیت چند قسمتی صورت میگیرد اما قابلیت مونتاژ بسیار آسان و مطمئن است.

بدنه هواساز


استراکچر دستگاه هواساز هایژنیک وابسته به پروفیل آلومینیومی است که مورد استفاده قرار می گیرد. این پروفیل بسیار مقاوم بوده و استحکام زیادی دارد. گوشه های پروفیل گرد است و برای هوابندی گزینه مناسبی محسوب می شود.
بدنه های هواساز هایژنیک در انواع مختلف اغلب به صورت دو جداره هستند. یعنی اگر به ضخامت آن دقت شود در حدود 50 میلیمتر ارزیابی شده است که معمولاً یا با عایق پشم شیشه همراه هستند و یا از پلی یورتان های مخصوص برای آنها استفاده شده است.
همه سطوح داخلی هواساز هایژنیک، از جنس استنلس استیل هستند و در واقع خاصیت ضد زنگ دارند به طور کلی این محصول به واسطه جنس ضد زنگ خود دوام زیادی دارد.
یکی از بخش های مهم انواع هواساز هایژنیک، پلاک فن به همراه الکتروموتورهای مخصوص ip55 هستند که معمولاً بر روی لرزه گیر های فنری قرار می گیرند و این روال کنترل خوبی روی سر و صدای ایجاد شده دارد و می تواند اثر بخشی مناسبی داشته باشد.
در طراحی انواع هواساز هایژنیک امکان استفاده از کویل های سرمایشی آبی و همینطور کویل های گرمایشی بخار وجود دارد. این کویل ها دقت بالایی دارند و برای شرایط مختلف استفاده می شوند.
معمولاً کویل ها دارای یک سری فیلترهایی هستند که پوشش ضد خوردگی مخصوص دارند. این پوشش به شکلی طراحی می شود که موقعیت فیلتر حفظ شده و بیشترین استفاده از آن صورت بگیرد.

نصب انواع هواساز هایژنیک

در برخی از هواساز هایژنیک شرایط به صورتی است که امکان نصب کرکره قطره گکیر از جنس آلومینیوم و یا استنلس استیل وجود دارد و موقعیت نصب به شکلی است که می توان آن را برای اجزای دیگر هواساز استفاده کر.
کویل هایی که بر روی تشت تقطیر اجرا می شود دارای شیب مناسبی هستند که سبب می شود تخلیه هایژنیک به درستی صورت بگیرد. تشت تقطیر به طور کلی از جنس استنلس استیل بوده و این جنس دارای قابلیت مشخصی هستند.
از سوی دیگر یک نوع فیلتر آلومینیومی برای هواساز هایژنیک در نظر گرفته شده است که قابل شستشو هستند. این فیلترها دارای یک سری رانمان های مناسب بوده و استانداردهای مخصوص به خود را در بر می گیرند.
اینطور که مشخص است شرایط برای نصب انواع رطوبت زن یا رطوبت گیر نیز برای انواع هواساز هایژنیک وجود دارد تا عملکرد کار بهتر شود.
معمولاً استانداردی که برای انواع هواساز هایژنیک در نظر گرفته می شود از نوع VDI6022 است. دو مدل گواهینامه GMP و CE برای این دستگاه در نظر گرفته می شود. برخی از قسمت های داخلی این محصول شامل موقعیت تخلیه از جنس استنلس استیل هستند که می تواند کیفیت قابل توجهی داشته باشد.
یک قسمت ضروری با دریچه بازدید شیشه ای برای انواع هواساز هایژنیک در نظر گرفته می شود. شیشه مورد استفاده معمولاً دو جداره است و دارای یک کلید روشنایی مخصوص است.
از انواع هواساز هایژنیک برای داخل و خارج ساختمان استفاده می شود و این محصول کیفیت قابل قبولی برای محیط های حساس به آلودگی دارد.

ظرفیت و ابعاد انواع هواساز هایژنیک

یکی از سیستم های مهم قابل اجرا برای هواساز هایژنیک، سیستم بازیافت انرژی است. در واقع امکان نصب این سیستم فراهم است و موقعیت اجرای قابل قبولی دارد. از سوی دیگر این دستگاه دارای دمپر ایرفویل است که برای سیستم های هایژنیک باید اجرا شود تا کارکرد درستی در نظر گرفته شود.
امکان نصب سیستم های کنترلی برای هواساز هایژنیک وجود دارد به طوری که سطح دستگاه قابل قبول است. امکان ساخت در ظرفیت و ابعاد مختلف نیز ارزیابی شده است تا سایز مورد نظر برای هر دستگاه ارزیابی شود.
بدنه خارجی که برای دستگاه هواساز هایژنیک استفاده می شود شامل پوشش رنگ استاندارد مخصوصی است که می تواند موقعیت اجرایی خوبی داشته باشد و این جنس معمولاً از مقاومت بالایی برخوردار است.

فیلتراسیون انواع هواساز هایژنیک

معمولاً فیلتری که برای بستر اول استفاده می شود از جنس آلومینیومی قابل شستشو است. این فیلتر اهمیت زیادی دارد و باید در انتخاب جنس آن دقت صورت بگیرد. فیلتر بستر دوم معمولاً به صورت کفی استفاده می شود که به آن کفی پلیتد گفته می شود و می توان برای آن راندمان 50 درصدی در نظر داشت که البته طبق سفارش مشتری صورت می گیرد. فیلتر بستر سوم که موقعیت مهمتری به نسبت به دو فیلتر قبلی دارد معمولاً از جنس کیسه ای بوده و راندمان 95 درصد را شامل می شود این فیلتر نیز قابل سفارش طبق نظر مشتری است.
فیلتر بستر چهارم معمولاً از نوع هپا است راندمانی که برای این فیلتر استفاده می شود معمولاً 99.9 درصد قابل سفارش مشتری است که مشخص است بیشترین پاکسازی می بایست به واسطه این فیلتر صورت بگیرد.
عایق هایی که برای مصرف هایژنیک دیده می شود اغلب شامل ضخامت 25 الی 50 میلیمتر هستند. این عایق ها سطح مناسبی را دنبال می کنند به طوری که این سطح قابل اجرا برای بخش های مختلف هستند.
درب ها و پانل ها به شکل کامل هوابندی می شود و نوع هوابندی و سطح پانل های سقف و کف دستگاه مشخص می شود.
برای انواع هواساز هایژنیک از دستگیره ها و لولاهای مخصوص استفاده می شود که مختص به دستگاه هایژنیک هستند. دریچه ای که برای سایت گلاس استفاده می شود بر روی درب های بازدید نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
یک نوع لامپ یو وی استفاده می شود که سبب از بین بردن میکروب و باکتری ها بوده و سطح اجرایی آن بسیار مهم است.

نتیجه گیری

هواساز هایژنیک با بالاترین سطح فیلتراسیون اعمال می شود به طوری که بدنه دستگاه باید از جنس دو جداره با ضخامت 60 میلیمتر باشد. عایق استاندارد برای دستگاه می بایست جنس مشخصی داشته باشد که این جنس معمولاً ترکیبی از پشم شیشه و پشم سنگ و همینطور پلی اورتان است. بدنه خارجی که استفاده می شود از جنس گالوانیزه مخصوص بوده و رنگ ضد خوردگی دارد.

ای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: