مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

انواع یونیت هیتر و کاربرد آنها

انواع یونیت هیتر و کاربرد آنها

مارس 6, 2021
جهت ثبت سفارش و استعلام قیمت با مهندسین ما تماس بگیرید.

اگر به بازار دقت کنیم، طیف وسیعی از سیستم های گرمایشی وجود دارد که به نوبه خود کاربرد مخصوص خود را دارند و گستردگی زیادی دارند.

اینطور که بررسی ها نشان می دهد انواع یونیت هیتر بر اساس کاربرد دسته بندی می شوند و هر یک موقعیت خاص خود را دارند.

حتما در مورد یونیت هیتر تابشی و فن دار شنیده اید.

یونیت هیترهای تابشی به صورتی هستند که در دمای سطح بالا کار می کنند و در صورتی که برنامه های گرمایش نقطه ای مناسب داشته باشند انتخاب خوبی محسوب می شود اما شاید به طور کلی برای گرم کردن فضا مناسب نباشند. برخلاف مدل های تابشی، مدل های دیگر هستند که به صورت فن دار کار می کنند.
هر مدل از یونیت هیترها به واسطه میزان توزیع گرما و همینطور فضاهای بزرگتری که دارند به چندین واحد یونیت هیتر نیاز خواهند داشت.

از فن استفاده می شود تا گرما به صورت یکپارچه توزیع شود.

روش های مختلفی نیز برای تولید یونیت هیترها وجود دارد. مقرون به صرفه بودن سوخت مناسب برای کاربر از موارد بسیار مهمی است که برای این دستگاه دیده می شود.

سیستم آب گرم در گردش در یونیت هیتر چیست؟

دیگ بخار مرکزی وجود دارد که آب گرم توسط آن تولید می شود. این آب در یک یا چند یونیت هیتر واحد آب گرم کم فشار منتشر یا پخش می شود.

این مدل از دستگاه برای گرمایش ورودی مغازه ها، انبارها، اماکن صنعتی و کارگاه ها استفاده می شود و حتی گزینه خوبی برای سالن های ورزشی نیز محسوب می شود.

صدای تولید شده توسط این دستگاه کم است و عملکرد بسیار قابل قبولی دارد. بسیاری از مدل های این دستگاه دارای تجهیزات کنترل جانبی اختیاری هستند که شامل ترموستات الکترونیکی بوده و به واسطه آن فن ها روشن یا خاموش می شود. جریان آب نیز باز یا خاموش خواهد شد.
در صورتی که عدم نیاز به گرمایش وجود داشته باشد فن برای تامین تهویه در صورت لزوم به کار خود ادامه میدهد، یونیت هیتر هایی که به صورت چند واحدی هستند معمولاً دارای سنسور اتاق خارجی و همینطور تنظیم کننده نقطه هستند.

برخی از مدل ها مجهز به قابلمه و آبکش قطره ای هستند و برای خنک کردن و گرم کردن گزینه خوبی محسوب می شود.

یونیت هیترهای بخار

برخی از یونیت هیتر ها هستند که فقط بخار تولید می کنند. این مدل از یونیت هیترها به طور کلی بسیار شبیه به مدل های LPHW هستند اما دارای یک سیم پیچ و همینطور فن بوده که برای دمیدن هوا به واسطه همان سیم پیچ استفاده می شوند. ساختاری که برای سیم پیچ در نظر گرفته می شود بسیار سنگین است.
اصل کار یونیت هیتر واحد بخار کمی متفاوت از مدل های کم فشار است. به این ترتیب که سیم پیچ به کار رفته به صورتی است که مایعات گرمای خود را به هوا انتقال می دهند و این گزینه سبب می شود که تغییر حالت صورت بگیرد.
زمانی که بخار در سیم پیچ متراکم کی شود، گرمای بیشتری نسبت به خنک سازی بخار صورت می گیرد اما حفظ حالت بخار نیز آزاد می شود. خروجی یونیت هیترهای واحد بخار با فشار بیشتر در لوله بخار بوده و شامل یک سری اتصالات بوده که به تجهیزات بخار لوله ای تا 10 بار بیشتر متصل هستند.

یونیت هیتر صنعتی و خانگی

یونیت هیترها از نظر کاربرد در مدل های صنعتی و خانگی دسته بندی می شوند.

مدل های صنعتی برای فضاهای بزرگ از جمله سوله های صنعتی و کارخانجات و کارگاه ها و سالن های ورزشی و استخرها اجرا می شود. یونیت هیتر خانگی معمولاً ظرفیت کمتری دارند و کاربری های مسکونی دارند.
در کاربرد صنعتی به این دلیل که فضای داخل اماکن بزرگ است، استفاده از فن کویل ها جلوگیری تامین نیازهای حرارتی نخواهد بود و نیاز به سیستم یونیت هیتر صنعتی به قدرت گرمایش و سرمایش بالا است.

یونیت هیتر خانگی معمولاً در کاربردهای مسکونی با متراژ بالا استفاده می شود.
مدل های صنعتی و خانگی از نظر ساختار بسیار مشابه به هم هستند اما از نظر ظرفیت بسیار با هم فرق دارند. ساختار هر دو مدل ساده است، بدنه ها فلزی هستند از کویل های مسی با فین های آلومینیومی استفاده شده است و شامل موتور الکتریکی، فن، لوله های ورود و خروج آب سرد و گرم هستند. آب سرد و گرم یا بخار داغ که در جریان هستند معمولاً در دستگاه دیگری مثل چیلر تراکمی و پکیج گازسوز و بویلر و یا هر منبع دیگر ایجاد می شوند. از سوی دیگر از لوله کشی هایی استفاده می شود که به لوله های یونیت هیتر متصل هستند.

فن سانتریفیوژ یونیت هیتر ها هوا را از بین کویل ها عبور می کنند و دمای هوا کاهش یا افزایش می یابد و معمولاً توزیع در محیط داخل ساختمان صورت می گیرد.

استفاده از یونیت هیتر


این تصور که یونیت هیترها فقط برای گرمایش استفاده می شود اشتباه است و به واسطه اتصال جریان آب سرد به کویل های یونیت هیتر، می تواند فرایند سرمایش را نیز مثل گرمایش انجام داد.
کارکرد مدل های صنعتی در محیط های آلوده به صورت پیوسته است و طراحی آن به شکلی است که قابلیت دسترسی و پاکسازی دارد.

از سوی دیگر مواد خورنده خاصی برای آن اجرا می شود که شامل پوشش رنگ مخصوص روی سطح خارجی بدنه است.

یونیت هیترهای ما در مدل های آبگرم و بخار هستند و ظرفیت های استانداردی برای آن تعیین می شود که بین 40 هزار الی 350 هزار بی تی یو بر ساعت طراحی و تولید می شود.

ظرفیت کمتر و بیشتر از این محدوده نیز بر اساس سطح سفارش صورت می گیرد.

یونیت هیتر از نظر نوع سیال و انرژی

مدل دیگری از این دستگاه وجود دارد که بر اساس سیالی مورد استفاده در دو گزینه آب گرم و بخار داغ دسته بندی شده اند. برای ایجاد درجه حرارت بخار مناسب نیاز به دستگاه بویلر است و معمولاً جنسی که برا کویل ها استفاده می شود با هم فرق دارند.

از بخار داغ نیز برای کاربردهای صنعتی استفاده می شود.

اینطور که مشخص است یونیت هیتر های الکتریکی بر اساس بردی که دارند حرارت را به واسطه المنت های برقی ایجاد می کنند.

یونیت هیتر از نظر محل نصب

نوع نصب این دستگاه نیز با هم فرق دارد و در سه دسته مشخص زمینی و دیواری و سقفی تقسیم بندی می شوند. این سه گروه طبق جریان هوای سرد و گرم دسته بندی می شود.

مدل های افقی و عمودی گزینه های خاصی هستند.
توزیع هوا به صورت افقی و به صورت عمودی صورت می گیرد.

یونیت هیتر سقفی معمولاً دو مدل نصب دارد.

در صورتی که جهت جریان خروجی وجود داشته باشد از آن به صورت عمودی استفاده می شود و در صورتی که جهت جریان های خروجی ارزیابی شود به آن افقی گفته می شود.

معمولاً مدل های عمودی و سقفی برای ایجاد گرمایش و سرمایش در ساختمان هایی که ارتفاع سقف بلندی دارند استفاده می شود. مدل های دیواری و سقفی افقی برای ساختمان هایی که ارتفاع کم و مساحت زیاد دارند گزینه مناسبی است.
از سوی دیگر ظرفیت گرمادهی مدنظر است. اگر نیاز به ظرفیت گرمادهی زیاد در یک قسمت مورد نیاز از یونیت هیترهای زمینی استفاده می شود و طبق پارامترها و شکل آن نصب صورت می گیرد. معمولاً در مدل های زمینی از پره هایی استفاده می شود که خاصیت هدایت کننده هوا دارند و جریان هوا در جهت را دنبال می کنند و در نهایت ارسال به محل مورد نظر صورت می گیرد.

این مدل از دستگاه ها معمولاً شامل ساختمان و اصول کاری یکسانی هستند که سبب می شود جریان آبگرم و بخار داغ یا آب سرد از دستگاه دیگر مثل چیلر یا پکیج و یا مینی چیلر تامین شود و داخل لوله ها جریان پیدا نماید.

یونیت هیتر از نظر جریان هوای خروجی

یونیت هیترها از نظر جریان های خروجی به شکل افقی و عمودی دسته می شوند که گاه جهت دلخواه نیز برای آنها تنظیم می شود تا جریان هوا بتواند طبق نظر کاربر صورت بگیرد. در برخی از کاربردهای صنعتی که سقف بلندی دارد این گزینه استفاده می شود. یونیت هیترهای سقفی به شکلی نصب می شود که معمولاً به شکل عمودی و رو به پایین هستند و توزیع هوا در این راستا صورت می گیرد.

توزیع مرطوب عمودی و افقی نیز در وضعیت شماتیک قرار دارد.

انواع یونیت هیتر از نظر نوع فن

فن های که برای این مدل از یونیت هیترها استفاده می شود از نوع سانتریفیوژ هستند. که بر اساس درخواست مشتری می توان نوع آن را تغییر داد.

از سوی دیگر فن پیش از کویل قرار می گیرد هوا را به داخل کویل ها می دمد و از سوی دیگر نوع دمنده و فن پس از کویل ها می گیرد و هوا از بین کویل ها مکش پیدا می کند.

نتیجه گیری

همه مدل های یونیت هیتر به جز گزینه های برقی علاوه بر اینکه گرمایش ایجاد می کنند دارای قابلیت سرمایش بوده و جریان آب سرد به لوله ها وصل است.

فقط جریان آب سرد و گرم در همه یونیت هیترها جریان دارد. آب سبب می شود که در دستگاه هایی مثل چیلر تراکمی و مینی چیلرها سرد یا گرم شود و به طور کلی به واسطه لوله کشی به یونیت هیتر انتقال یابد.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: