مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تفاوت چیلر و روفتاپ پکیج

تفاوت چیلر و روفتاپ پکیج

ژانویه 14, 2021

اطلاع از لیست قیمت چیلر: لیست قیمت چیلر تراکمی

برای بررسی تفاوت چیلر و روفتاپ پکیج نیاز است که تعریف درستی از هر دو مورد داشته باشیم بنابراین در این مقاله در ابتدا نگاه مجزا به هر محصول خواهیم داشت و در نهایت دو محصول را از نظر موقعیت اجرایی و کارایی مورد بررسی قرار می دهیم.

روفتاپ پکیج و نوع عملکرد آن

دستگاه ی روفتاپ پکیج  برای ایجاد سرمایش و گرمایش طراحی شده اند اما اینطور که بررسی ها نشان می دهد این دستگاه مخصوص پروژه های تجاری و صنعتی بوده و همینطور برای سالن های ورزشی نیز استفاده می شود.
روفتاپ پکیج ها در لیست چیلرهای هوایی قرار دارند و با هواساز طراحی شده اند. اینطور که بررسی ها نشان می دهد نوع کویل سرمایشی که در چیلرها استفاده می شود دی ایکس است. به زبانی ساده تر در این کویل ها گازهای مبرد به صورت مستقیم جریان دارند و این موضوع یکی از مهمترین تفاوت های روفتاپ پکیج و چیلر محسوب می شود.
محل قرارگیری روفتاپ پکیج ها بر روی پشت بام است و نیاز به یک واحد مستقل دارد تا نصب و اجرای آن به درستی صورت بگیرد. البته که پشت بام منزل شما باید متراژ زیادی داشته باشد و حجم اجرایی نیز مشخص باشد. از سوی دیگر روفتاپ پکیج ها به دمای یکسان نیاز دارند و استفاده آنها نیز قابل قبول است.

تفاوت چیلر و روفتاپ پکیج

در طراحی و اجرای روفتاپ پکیج ها معمولاً دو کویل سرمایشی و گرمایشی دیده می شود که هر لوله به نسبت سایر لوله ها سطح اجرایی خاص خود را دارد. اگر بخواهیم در مورد فرایند تولید هوای خنک در روفتاپ پکیج صحبت کنیم شرایط به این صورت است که جریان هوا در ابتدا به واسطه فن های جداگانه که در دستگاه وجود دارد ایجاد می شود. حال نیاز است که هوا از روی کویل های دی ایکس عبور داشته باشد و این موضوع اهمیت زیادی دارد. مورد بعدی اینکه کانال ها در همه فضاهای ساختمانی توزیع می شوند. دقت کنید که تامین گرمایش در روفتاب پکیج ها به واسطه آب گرم دیگ موتورخانه بررسی می شوند.

بررسی ها نشان می دهد نصب روفتاپ پکیج باید روی پشت بام باشد تا در بخش های داخل ساختمان و یا زیربنای آن فضایی اشغال نشود.

در طراحی روفتاپ پکیج ها از کمپرسور اسکرال استفاده شده است که وزن سبک تری دارد و همینطور به نسبت سایر کمپرسورهای رفت و برگشتی نیز حجم کمتری دارد.
این دستگاه حکم یک وسیله مستقل را ایفا می کند که می تواند شرایط سرمایش و گرمایش را به صورت ایده آل ایجاد کند.
تفاوت دیگری که بین روفتاپ پکیج و چیلرها وجود دارد اینکه این محصولات به صورتی طراحی شده اند که دیگر نیاز به یک سیستم دیگر ندارند. برای توضیح این موضوع نیاز است که یک مقدار بیشتر دقت کنیم. در واقع روفتاپ پکیج پروسه کنترل دما را توسط یک دستگاه یا قطعه ترموستات انجام می دهد. این قطعه سبب می شود که فرمان قطع یا شروع عملکرد به موتور بررسی شود. این دستگاه شامل سه کانال هوای رفت و برگشت نیز بوده و کانال آخر مربوط به هوای تازه از محیط است.

چیلرها و نوع عملکرد آنها

دستگاه های چیلر به صورت جداگانه طراحی می شوند. البته نصب آنها بر اساس موقعیت پروژه متفاوت است و گاه نیاز است که چیلر تراکمی به صورت هواخنک طراحی و ساخته شود در صورتی که روفتاپ پکیج ها این رویکرد تغییر وضعیت را ندارند. گاه نیز نیاز است که چیلرها به صورت آب خنک باشند. به این چیلرها آب خنک یا چیلرهای آبی گفته می شود. تفاوت پروتکل های آب و هوا در چیلر و فقط هوا در روفتاپ پکیج از موارد بسیار مهم محسوب می شود.
چیلر هوا خنک برای فضای آزاد ساختمان استفاده می شود و البته شرایطی دارد که نصب آن در حیاط نیز صورت می گیرد و این گزینه مانند روفتاپ پکیج است اما برخی از چیلرهای آب خنک هستند که در موتورخانه نصب و اجرا می شوند در صورتی که اجازه اجرای روفتاپ پکیج در موتورخانه ها وجود ندارد.

یک موضوع مهم دیگر که باید مورد بررسی قرار بگیرد اینکه انرژی چیلر و روفتاپ پکیج با هم فرق دارد. منبع انرژی چیلرها معمولاً برق است. بررسی ها نشان داده است که الکتروموتورهای کمپرسور سبب می شود که فن های چیلر حرکت کرده و گردش نماند. یک سیکل تبریدی دیگر نیز وجود دارد که بررسی های لازم را انجام می شود.

یک نوع دیگر چیلرها وجود دارد که مشهور به جی ام پی هستند که به آنها چیلرهای گازی گفته می شود و از سوخت گاز طبیعی به عنوان منبع انرژی استفاده می شود. به طور کلی این دستگاه ها در مدل های سرمایشی و گرمایشی نیز طراحی و اجرا شده است. البته که عمل گرمایش و سرمایش در این مجموعه اغلب به صورت مشترک انجام می شود.

تفاوت چیلر و مینی چیلر؟

در این بخش قصد داریم تفاوت موارد چیلر و مینی چیلر را در نظر بگیریم تا عملکرد این محصول با روفتاپ پکیج به صورت دقیق تر مشخص شود.
چیلر و مینی چیلرها از نظر قیمت و میزان مصرف برق تا حد زیادی با هم فرق دارند. در واقع سوالات زیادی در این زمینه مطرح است که کدام یک بهتر است.
مینی چیلر ها اغلب یک نوع تکمیلی چیلرها هستند به طوریکه هنوز هم تعریف علمی و مشخصی برای آنها دیده نمی شود. مینی چیلرها اغلب ظرفیت محدودی دارند به طوری که ظرفیت آنها از 10 تن تبرید کمتر است .مینی چیلرها در سبک های تراکمی طراحی شده اند و البته که اجرای آنها به صورتی است که در قالب های یکپارچه طراحی و عرضه می شوند. ابعاد مینی چیلر و روفتاپ پکیج بسیار با هم فرق دارد و نوع کمپرسورهای به کار رفته در این محصولات نیز با هم متفاوت است به طوری که کمپرسورهای اسکرال معمولاً برای روفتاپ پکیج ها در وزن و مدل سبک تر اجرا می شود.
مثال هایی برای مقایسه روفتاپ پکیج و چیلر
وقتی قرار است یک محصول در یک موقعیت پروژه ای استفاده شود باید از نظر مصرف انرژی و هزینه های خرید ارزیابی می شود. مصرف انرژی محصولات بسیار مهم است و نیاز است که سطح اجرای آنها نیز ارزیابی شود پروژه های مسکونی اغلب بر اساس ارزیابی های مستند بررسی می شود.

برای پروژه آپارتمان مسکونی 5 طبقه می توان بررسی کرد که روفتاپ پکیج بهتر است یا چیلر و مینی چیلر؟

اول اینکه روفتاپ پکیج ها برای محیط های صنعتی گزینه بهتری هستند بنابراین اولین پیشنهاد برای فضای مسکونی استفاده از چیلر است. در چنین شرایطی نیاز است که متراژ مفید ملک بررسی شود و همینطور فضای ملک از نظر سرمایش و گرمایش نیز مدنظر قرار بگیرد. دقت کنید که وقتی صحبت از فضای مفید است، سرویس های دستشویی و حمام ملاک قرار نمی گیرد. اینطور که بررسی ها نشان می دهد موقعیت اجرای پروژه باید به شکلی باشد که سرمایش و گرمایش برای هر بخش با بخش دیگر ارزیابی شود.
انتخاب میلی چیلرها بر اساس نوع فن کویل بررسی می شود. در واقع یک دستگاه مینی چیلر با ظرفیت برودتی 5 تن تبرید مناسب پیش بینی می شود.
در صورتی که نیاز به انتخاب چیلرهای مرکزی باشد باید بررسی های دقیقی در مورد فن کویل ها داشت. ظرفیت چیلر مرکزی بسیار مهم است و البته که محاسبات مشخصی را در بر می گیرد. موقعیتی که برای دستگاه چیلر مرکزی در نظر گرفته می شود جوابگوی نیاز پروژه است.

مقایسه روفتاپ پکیج و چیلر از نظر هزینه

عوامل مهمی که برای روفتاپ پکیج و چیلر بررسی می شود هزینه تمام شده است. در واقع هزینه متفاوتی بین سیستم های برودتی وجود دارد و این موضوع در خصوص چیلر و مینی چیلرها نیز دیده می شود. برق مصرفی برای روفتاپ پکیج بر اساس موقعیت پروژه بررسی می شود. در برخی شرایط برندهایی بررسی می شود که ساز و کارهای اقتصادی زیادی دارد. به طور کلی مینی چیلر ها و چیلرها از نظر موقعیت اجرایی با هم فرق دارند و سطح اجرای آنها نیز قابل قبول است.

به طور کلی سیستم های سرمایشی اگر در وضعیت تمام بار باشند باید بر اساس کیلووات ساعت پیش بینی شوند این در حالی است که برخی دیگر از محصولات هستند که می توان از آنها به عنوان یک رویکرد صرفه جویی استفاده کرد.
برقی که در کل ساختمان مصرف می شود به واسطه مینی چیلرها به نسب چیلرهای مرکزی بالاتر است و این مقایسه می تواند خرید و انتخاب را آسانتر نماید. موضوع دیگر اینکه ظرفیت چندان مشخصی برای مینی چیلرها در نظر گرفته نمی شود اما محاسبات در مورد روفتاپ پکیج با سایر موارد فرق دارد. بارهای برودتی در این مجموعه بسیار متفاوت از سایر موارد بوده و این مقایسه می تواند سطح استفاده را تعیین نماید.

چیلرها به طور کلی در راستای امتیازاتی که دارند دسته بندی می شوند اما سطح طراحی روفتاپ پکیج ها اغلب در یک مسیر است. در لیست قیمت چیلر تفاوت زیادی دیده می شود اما تفاوت قیمت برای روفتاپ پکیج کمتر است. شما به منظور خرید و سفارش این مجموعه نیاز است که وضعیت محصول را بررسی نمایید و سعی کنید بار انرژی را مدنظر قرار دهید. سهم برق مصرفی چیلرها متفاوت از سایر موارد پیش بینی می شود.

اطلاع از لیست قیمت چیلر شرکت واته: لیست قیمت چیلر تراکمی
برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: