مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

تفاوت چیلر و کولر آبی

تفاوت چیلر و کولر آبی

فوریه 13, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

چند تفاوت اصلی چیلر با کولر آبی

۱ . نحوه سرمایش

نوع سیستم سرمایشی چیلر و کولر آبی بزرگترین تفاوت آنها است. برای سرمایش در کولر آبی از روش تبخیری استفاده می شود. به این معنی که هوایی که به ساختمان وارد می شود هنگاهی که با ذرات آب برخورد می کند ، حرارت خود را از دست می دهد و خنک می شود. چند مشکل عمده در سیستم تبخیری وجود دارد. ابتدا  اینکه همزمان با خنک شدن ، رطوبت هوای وارد شده به ساختمان بر اثر برخورد هوا با ذرات آب ، افزایش یافته و در مناطقی با رطوبت متوسط تا زیاد نمی توان از کولر آبی استفاده کرد. علاوه بر این نمی توان در کولر درجه حرارت هوا را تنظیم کرد.

در چیلر برای سرمایش از سیکل تبرید تراکمی که شامل گاز فریون ، کندانسور ، کمپرسور، اواپراتور و … است استفاده می شود. چیلر هم رطوبت هوای وارد شده به ساختمان را افزایش نمی دهد و هم اینکه رطوبت را به مقدار زیادی کاهش می دهد. همچنین در سیستم چیلر با هواساز یا فن کویل می توان به دقت درجه حرارت هوا را تنظیم کرد.

۲ . واحدی یا مرکزی بودن

ابعاد سرمایشی آنها، دومین تفاوت کولرآبی با چیلر می باشد. معمولا در واحدها یا مکان های کمتر از ۱۰۰ متر مربع از کولر استفاده می شود. ولی در سالن ها ، واحدهای مسکونی ، ساختمان های اداری ، تجاری ، سوله ورزشی و … ، از چیلر یا مینی چیلر به عنوان سیستم سرمایش مرکزی استفاده می شود.  منظور از مرکزی بودن این است که چیلر در موتورخانه یا فضای بیرون از ساختمان همچون پشت بام نصب شده است و با لوله کشی به دستگاه های هواساز یا فن کویل موجود در چندین واحد و یا یک یا چند سالن بزرگ متصل می شود و نیازهای دمایی و رطوبتی همه آنها را به صورت یک سیستم مرکزی تامین و کنترل می کند.

برای سرمایش بعضی از  اماکن بزرگ یا ساختمان های بزرگ و چند واحدی و … می توان از دستگاه های سرمایش تبخیری مانند کولر آبی مرکزی نیز استفاده کرد.  بعضی از این دستگاه ها عبارتند از دستگاه زنت ، اکونوپک و ایرواشر که در برخی کاربردها می توان از آنها که قیمت پایینی نیز دارند استفاده کرد اما چون نوع سرمایش آنها تبخیری است رطوبت هوای ورودی به ساختمان همانند کولر آبی افزایش می یابد.

۳ . نوع مصرف انرژی

نوع انرژی مصرفی آنها سومین فرق کولر با چیلر می باشد. مصرف برق در کولر آبی به چرخش فن هوا و پمپ آب محدود می شود و همچنین مصرف آب نیز در سیستم وجود دارد. دستگاه های سرمایش تبخیری دیگری مانند زنت ، اکونوپک و ایرواشر نیز همین گونه می باشند.

دو مدل انرژی متفاوت در چیلر می توان استفاده کرد.

نوع اول: به طور عمده در چیلرهای معمولی از برق برای چرخش کمپرسور توسط الکترو موتور استفاده می شود. این چیلرها و مینی چیلرها در انواع چیلر تراکمی آب خنک یا همان چیلر آبی و چیلر تراکمی هوا خنک یا همان چیلر هوایی ساخته می شوند که در نوع آب خنک آن ، مصرف آب نیز به علت وجود برج خنک کننده در سیستم وجود دارد ولی در نوع هوا خنک هیچ گونه مصرف آبی وجود ندارد.

نوع دوم: که به آن چیلر گازسوز یا چیلر گازی یا GHP گفته می شود، از انرژی گاز شهری لوله کشی شده یا همان گاز طبیعی استفاده می شود.  در اصل در چیلر گازی یک موتور احتراق داخلی وجود دارد که کمپرسور را به چرخش در می آورد.

نویسنده: