مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مزایا و معایب کندانسور هوایی

مزایا و معایب کندانسور هوایی

ژوئن 13, 2021

خلاصه محتوا

این امکان فراهم است که کندانسور هوایی در فضای باز نصب شود و همینطور می تواند واحدهای خنک کننده آن را نیز به صورت دو تکه نصب کرد و این کار تا حدودی سبب می شود از انتقال ارتعاش جلوگیری شود و همینطور سر و صدا به داخل فضاها منتقل نشود.
کندانسور هوایی اغلب در واحدهایی با ظرفیت کم استفاده می شود و معمولاً در مناطق مرطوب زمانی که نتوان از کندانسور آبی استفاده کرد از کندانسور هوایی استفاده می شود. حال قصد داریم در مورد مزایا و معایب کندانسور هوایی صحبت کنیم.

کندانسور هوایی در یک نگاه

در ابتدا بگذارید یک سری نکات در خصوص کندانسور هوایی را توضیح دهیم و سپس به سراغ مزایا و معایب آن برویم. ظرفیت کندانسور هوایی در واقع تابعی از سطح کندانسور و مقدار هوادهی فن یا فن ها است. حال هرچه میزان سطح بیشتر باشد، وضعیت برای انتقال گرما نیز بهتر و سریع تر صورت می گیرد. بنابراین نکته مهم اینکه واحدهای خنک کننده ای که ظرفیت بیشتری دارند معمولاً نیاز به کندانسورهای بزرگ با فن های بیشتر هستند و این رویکرد سبب می شود که چندین کندانسور را به صورت متصل شده با هم استفاده کنند.
فن کندانسور از نوع جریان محوری است و اگر بخواهیم بین این فن و فن های گریز از مرکز تفاوت قائل شویم، بازده نسبتاً بهتری از فن های گریز از مرکز دارند اما میزان سر و صدای تولید شده به مراتب بسیار بیشتر است.

مزایای کندانسور هوایی

· اولین مزیتی که برای کندانسور هوایی ارزیابی می شود و بسیار مهم و حائز اهمیت است عدم نیاز به مصرف آب است. در واقع علاوه بر اینکه در مصرف آب صرفه جویی صورت می گیرد سبب می شود تا استفاده از این دستگاه نیازی به لوله کشی و فشار آب نداشته باشد و به واسطه جریان هوا کار می کند پس در مناطقی که برای کمبود آب مواجه هستند گزینه خوبی محسوب می شود.
· کندانسور هوایی مشکل یخ زدگی ندارد و این موضوع به دلیل عدم استفاده از آب در این دستگاه است و چیزی به عنوان یخ زدن و یا فریز شدن و از کار افتادن به واسطه آن دیده نمی شود.
· کندانسور هایی که با آب کار می کنند پس از مدتی دچار رسوب می شوند و این رسوب به دلیل املاح موجود در آب است و اگر آب آلوده باشد با خطر خوردگی و زنگ زدگی شدید روبرو هستند از سوی دیگر بارها دیده شده است که نیاز به عملیات سختی گیری آب دارند اما اینطور که مشخص است برای کندانسورهای هوایی هیچ یک از این موارد دیده نمی شود و درگیر رسوب و زنگ زدگی نخواهند شد.
· از سوی دیگر پمپ و شبکه لوله کشی آب معمولاً از نظر حجم فضای زیادی اشغال می کنند و این موضوع سبب می شود که مشکلات زیادی ایجاد شود و از سوی دیگر به مراتب هزینه بالاتری دارند که این موارد هیچ کدام نه از نظر لوله کشی و نه از نظر هزینه برای کندانسورهای هوایی دیده نمی شود.
· این امکان فراهم است که کندانسور هوایی در فضای باز نصب شود و همینطور می تواند واحدهای خنک کننده آن را نیز به صورت دو تکه نصب کرد و این کار تا حدودی سبب می شود از انتقال ارتعاش جلوگیری شود و همینطور سر و صدا به داخل فضاها منتقل نشود.
· هزینه ای که برای نصب کندانسور هوایی در نظر میگیرند کمتر است و راه اندازی آن به نسبت کندانسور آبی آسانتر است چون نیاز به برج خنک کننده مخصوص دارند.
· از کندانسور هوایی می تواند در مناطق گرم و مرطوب استفاده مناسبی کرد.
· از سوی دیگر هر دستگاهی پس از مدتی نیاز به تعمیر و سرویس دارد بنابراین هزینه نگهداری بسیار مهم است و باید گزینه ای انتخاب شود که هزینه تعمیر و نگهداری آن کم است. کندانسور هوایی هزینه تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارد و گزینه بسیار خوبی محسوب می شود.
· از کندانسورهای هوایی می توان برای بسیاری از سیستم های تراکمی استفاده کرد و محدودیتی در این زمینه دیده نمی شود.

معایب کندانسور هوایی

هر دستگاهی یک سری ویژگی های خوب و یک سری ویژگی های بد دارد.
کندانسور هوایی به دلیل دمای زیاد تقطیر معمولاً گاهی دچار مشکل می شود و این دمای زیاد مشکل ساز است.
در کندانسور هوایی نیاز به لوله کشی برای تامین مبرد است و معمولاً هزینه ای که برای لوله کشی در این زمینه دیده می شود گران است و شاید صرفه اقتصادی مناسبی نداشته باشد.
کندانسور هوایی از نظر سر و صدا بزرگترین مشکل را به خود اختصاص داده است در واقع بارها دیده شده که به دلیل سر و صدای اضافی که این کندانسور تولید می کند سبب می شود که به صورت اجباری بین محل نصب و فضای مورد تهویه فاصله ایجاد شود.
کندانسورهای هوایی دارای واحدهای پر ظرفیت هستند و این موضوع سبب می شود تا سطح وسیعی را اشغال کنند و شاید فضای کافی برای این موضوع وجود نداشته باشد و کمی دردسرساز شود.
یک مشکل دیگر که شاید برای کندانسور هوایی دیده شود اینکه دچار گرد و خاک و جرم گرفتن می شود در واقع کندانسورها از قطعه های خارجی هستند و وقتی در فضای بیرون آپارتمان قرار می گیرند و نصب می شوند در معرض گرد و خاک هستند و این گزینه سبب می شود تا در فرآیند خنک شدن اختلال ایجاد شود بنابراین نیاز است که فرایند خاک گیری به صورت دوره ای صورت بگیرد.
پوسیدگی برخی از بخش های کندانسور نیز احتمال بروز مشکلات زیادی را به همراه دارد و این رویکرد سبب می شود تا موقعیت کندانسور زیر سوال برود. دقت کنید که این دستگاه دارای موقعیت اجرایی قابل قبولی است و در صورتی که به خوبی طراحی و اجرا شود هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در صورت خرابی برخی از قطعه های کندانسور نیز شرایط برای تعمیر و تعویض فراهم است و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

نکات جالب در مورد کندانسور هوایی

موضوعی که قصد بررسی آن را داریم در حالت مقایسه ای است.
کندانسور هوایی از نظر ارتفاع و همینطور فاصله در مقایسه با چیلر یک سری محدودیت ها دارد و این موضوع سبب می شود که فاصله ایجاد شده بین محل نصب و فضای مورد تهویه بیش از 15 متر نباشد که معادل با 50 فوت است. در صورتی که اجبار به افزایش این فاصله است نیاز است که سازنده علاوه بر اینکه طول و حجم لوله کشی مبرد را بیشتر می کند، سعی کند در مقدار مبرد و همینطور ظرفیت تراکم کمپرسور نیز یک تجدید نظر داشته باشد و این موضوع سطح قابل قبولی را مشخص می سازد.
در صورتی که کمپرسور بیش از اندازه از اواپراتورها دور باشد این امکان وجود دارد که فشار مبرد کاهش یابد و در این صورت احتمال اینکه مبرد به گاز تبدیل شود، بسیار دیده می شود. در واقع این تبدیل قبل از شرایط انبساطی بوده و احتمالاً دردسرساز است.
موضوع بعدی در خصوص واحدهای یک تکه است. در واحدهای یک تکه کندانسور بخشی از کل واحد یا چیلر تراکمی خواهد بود. اما برای آن محاسبات جداگانه ای در نظر گرفته نمی شود.
در خصوص واحدهای دو تکه به خصوص زمانی که دو تکه با اواپراتور آبی ترکیب شده باشد، انتخاب کندانسور هوایی به عنوان یک دستگاه مجزا نیاز به یک سری محاسبات ویژه دارد. پارامترهای مورد نظر در این راستا، ظرفیت کندانسور که به آن مقدار گرمای جذب شده توسط اواپراتور گفته می شود، و همینطور توان ورودی کمپرسور نیاز است.
زمانی که ارتفاع نصب کندانسور از سطح دریا بیشتر می شود نیاز است که ظرفیت بیشتری نیز برای آن ارزیابی شود و موضوع بسیار پر اهمیتی است. کویل های کندانسور هر یک دارای پره های مسی یا آلومینیومی هستند و این رویکرد سبب می شود که ضریب مربوط به نوع پره تعیین شود و در نهایت در مقدار گرمای دفع شده به واسطه کندانسور ضرب می شود. تعیین ظرفیت و یک سری تعیین اختلاف دمای تقطیر و دمای محیط نیز از موارد پر اهمیت هستند.

مقررات ARI در کندانسور هوایی

طبق مقررات ARI برای کندانسور هوایی، اختلاف دمای تقطیر دمای محیط که با TD نشان داده می شود می بایست 30 درجه فارنهایت باشد البته دقت کنید که این اختلاف دما همیشه شرایط ثابتی ندارد.
دبی هوای مورد نیاز برای کندانسورهای هوایی شامل رقم 600 الی 1200 فوت مکعب در دقیقه است و سرعتی که برای آن ارزیابی می شود 400 الی 800 فوت در دقیقه است که بر اساس هر تن تبرید ارزیابی می شود.
اینطور که مشخص است توان فن نیز بین 1 الی 2 اسب به ازای هر تن تبرید است که اگر بخواهیم واحد معادل آن را محاسبه کنیم در حدود 20 الی 40 وات به ازای هر کیلووات خواهد شد که ظرفیت سرمایشی لازم را پوشش می دهد.

نکته طلایی

یک موضوع مهم که باید در مورد کندانسور هوایی به آن توجه شود اینکه اگر دمای هوای بیرون بیش از اندازه کاهش یابد به این معنی نیست که تقطیر گاز داغ مبرد بهتر صورت می گیرد و در واقعی هیچ امتیازی محسوب نمی شود و در نهایت سبب می شود که اختلال در سیستم سرمایش ایجاد شود. در این صورت فشار کندانسور بسیار کم می شود و از فشار پشت شیر انبساطی نیز کاسته خواهد شد. زمانی که فشار کم می شود مبرد کمتری وارد اواپراتور شده و در نهایت دیده می شود که ظرفیت سرمایش کمتر است و این موضوع سبب می شود تا بخار مکش شده به واسطه کمپرسور یا خروجی از اواپراتور نیز حرارت بیشتری داشته باشد.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: