مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

چیلر دائم کار

چیلر دائم کار

فوریه 8, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

چیلر دائم کار

به چیلری گفته می شود که بتواند 365 روز سال را به صورت 24 ساعته سرمایش مورد نیاز را فراهم کند. برای دستیابی به چنین سیستمی که با چنین توانی بتواند به شکل صحیح و بدون مشکل وظیفه خود را انجام دهد بایستی تمهیدات ویژه ای در طراحی و انتخاب تجهیزات مناسب برای چیلر در نظر گرفته شود. در ادامه مطلب، به ویژگی های چیلر دائم کار و تفاوت آن نسبت به چیلر معمولی می پردازیم.

از کاربرد های مهم چیلر دائم کار :

۱ . مراکز پردازش داده (دیتا سنترها)

با توجه به اینکه دیتا سنترها به طور مداوم عملیات پردازش را انجام می دهند ، در این اماکن حرارت زیادی به طور دائمی ایجاد می شود که سیستم خنک کننده باید ضریب اطمینان بالایی برای کار داشته باشد. اگر سیستم سرمایش به درستی طراحی و ساخته نشود ، در صورتی که مشکلی بروز دهد تنها راه، خاموش کردن پردازشگرها خواهد بود که باعث نارضایتی فراوان کاربران خواهد شد.

۲ . سردخانه ها

از موارد مهم دیگر،  همین سردخانه ها هستند که اگر سیستم سرمایشی از کار بی افتد ، به سرعت به مواد داخل سردخانه آسیب می زند.

۳ . خنک کاری فرآیندهای صنعتی دایم کار از جمله ماشین های تزریق ، مراکز چاپ ، کارخانجات محصولات شیمیایی ، کارخانجات مواد خوراکی ، صنایع تولید قطعات الکترونیکی و …

به عنوان مثال اگر سیستم تهویه مراکز چاپ دچار مشکل و اختلال شود ، به سرعت باعث می شود کاغذ های چاپ   آسیب ببینند و خسارت زیادی را به مجموعه تحمیل می کند. برای اینکه از چنین اتفاقی جلوگیری کنیم ، چیلر دائم کار به صورت خاص طراحی شده و تفاوت هایی با نوع معمولی آن دارد که در ادامه به چند مورد از مهمترین ویژگی های آن اشاره خواهیم کرد و تفاوت های اصلی آن با چیلرهای معمولی را بیان خواهیم کرد.

ویژگی های چیلر دائم کار :

۱ . طراحی مدار سیستم به صورت چند مداره

۲ . استفاده از اکسپنشن ولوهای الکترونیکی به جای ترموستاتیکی

۳ . باید تمام قطعات ریز و درشت و اصلی و فرعی از بهترین برندها و بهترین جنس انتخاب شوند تا ریسک از کار افتادن آنها به کمترین حد ممکن برسد.

۴ . سیستم کنترلر دستگاه باید تمامی پارامترهای مهم را نمایش دهد و به سیستم اعلان خطر (با قابلیت اتصال به سیستم های کامپیوتری و از راه دور) مجهز باشد.

۵ . استفاده از اپراتورهای آموزش دیده برای نگهداری سیستم

۶ . باید تمامی پیش بینی های لازم برای طراحی سیستم لحاظ شود و چیلر دائم کار باید بتواند در هر نوع شرایط آب و هوایی (تغییرات فصل و نوسانات دما) و بدون افت توان ، برودت مورد نیاز را تامین کند.

چند مورد از مهمترین تفاوت های چیلر دائم کار صنعتی با چیلرهای معمولی :

۱ . در چیلر دائم کار صنعتی تمامی فن ها باید کنترل شوند تا در زمان سرما ، شارژ گاز مبرد پایین نیاید.

۲ . استفاده از رسیور بزرگتر نسبت به باقی دستگاه ها (به دلیل اینکه بتوان مایعی که در زمستان به صورت اضافه شارژ می شود را در تابستان نگهداری کرد)

۳ . در تمامی قسمت های چیلر برای افزایش دوام، از قطعات کاملا اصلی استفاده می شود

۴ . به نسبت ۳۰ درصد از حجم آب در حال چرخش به خاطر یخ نزدن سیستم، از ضد یخ استفاده می شود.

۵ . استفاده از کنترلرهای دقیق و آنتی فریز دقیق و حتی در مواردی به صورت دوبل برای جلوگیری از یخ زدگی سیستم

۶ . استفاده از هیتر کمپرسور تا در فصل سرما ، روغن را گرم نگه دارد

۷ . طراحی دقیق و درست متناسب با شهر مورد استفاده چیلر در دمای حداقل و حداکثر محیط کار دستگاه

۸ . آب بند بودن کامل تابلو برق به خاطر جلوگیری از ورود کمترین آب به داخل دستگاه هنگام بارش باران

۹ . طریقه ساخت دستگاه و چیدمان کویل ها باید طوری باشد تا از ورود آب به فین ها جلوگیری شود

ما چند تفاوت اصلی چیلر دائم کار نسبت به چیلر معمولی را بررسی کردیم. ممکن است با توجه به خاص بودن پروژه موارد دیگری نیز به آن افزوده شود.

نویسنده: