مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

کندانسور آبی چیست و چه کاربردی دارد؟

کندانسور آبی چیست و چه کاربردی دارد؟

می 2, 2023

کندانسور یک نوع مبدل حرارتی است،‌ که باعث خنک شدن مبرد می‌شود. انواع مختلف کندانسور وجود دارد. اصلی‌ترین روش  دسته‌بندی‌ کندانسورها، بر اساس نوع سیال خنک‌ کننده آن می‌باشد. که به دو نوع هوایی (هواخنک) و آبی (آب‌خنک) تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی کندانسورهای آبی یا آب‌خنک می پردازیم.

برای مشاوره رایگان، برآورد قیمت و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

کندانسور چیست؟

در صنایع مختلف از جمله سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های سردخانه، و پتروشیمی و … حرارت اضافه‌ای وجود دارد که باید دفع شده تا سیال خنک و قابل استفاده مجدد شود. وسیله‌ای که کار دفع حرارت یا خنک‌سازی را انجام می‌دهد، کندانسور یا چگالنده نام دارد.

سیال در حالت گاز داغ وارد کندانسورمی شود و پس از طی کردن سه مرحله به مایع با دمای پایین تر تبدیل می‌شود. ابتدا کاهش دمای گاز صورت می‌گیرد، سپس تبدیل گاز به مایع و در مرحله آخر کاهش دمای مایع انجام می‌شود. پس از خروج از کندانسور مبرد مجدداً آماده استفاده در سیکل تبرید خواهد بود.

کندانسورها برای سرد‌سازی سیال به یک سیال دیگر نیاز دارند، تا انرژی حرارتی مبرد  را به آن منتقل کنند. به همین دلیل دسته بندی کندانسورها بر حسب سیال خنک‌ کننده آنها، به دو نوع تقسیم می‌شوند، کندانسور هوایی که با استفاده از جریان هوا خنک ‌سازی را انجام می‌دهد و کندانسورهای آبی که از آب برای خنک سازی استفاده می کنند. در ادامه قصد داریم با انواع کندانسورهای آبی و روش کارشان آشنا شویم.

معرفی کندانسور آبی

بر اساس نوشته های بالا در کندانسورهای آبی،‌ سیال خنک‌کننده آب است. در کندانسورهای آبی، آب با دمای نسبتاً پایین در مجاورت مبرد قرار گرفته و گرمای آن را جذب ‌می‌کند به این ترتیب مبرد از حالت گاز با دمای بالا به مایع با دمای پایین تغییرحالت می دهد.

اما نکته مهم این است که خنک‌کننده یعنی آب و خنک‌شونده یعنی مبرد ، نباید با یکدیگر مخلوط شوند. پس کندانسورهای آبی باید به گونه‌ای طراحی شوند، که از ترکیب شدن دو سیال خنک‌کننده و خنک‌شونده جلوگیری کند.

چهار نوع طراحی مختلف برای کندانسورهای آبی وجود دارد:

  • کندانسورهای آبی پوسته لوله‌ای
  • کندانسورهای آبی صفحه‌ای
  • کندانسورهای آبی مارپیچی
  • کندانسورهای آبی دو لوله‌ای

کندانسور آبی پوسته لوله‌ای

در ساختار کندانسورهای پوسته لوله‌ای دسته‌ای از لوله‌های مارپیچ در داخل یک پوسته بزرگ قرار دارند. جریان گاز داغ از یک سمت لوله‌ها وارد شده و پس از طی مسیر مارپیچی از سمت دیگر خارج می‌شود. در فضای داخلی پوسته و اطراف لوله‌ها جریان آب وجود دارد. با وارد شدن  گاز داغ به لوله‌های کندانسور،‌ آب سرد در اطراف لوله‌ها جریان پیدا می‌کند، به این ترتیب بدون آنکه دو سیال با یکدیگر ترکیب شوند، انتقال حرارت صورت گرفته و گاز به مایع تبدیل و توسط لوله‌ها به ادامه سیکل هدایت می‌شود، آب داخل پوسته نیز که خود گرم شده از سمت دیگر پوسته به سمت برج خنک کننده تخلیه می‌شود تا گرمای خود را از دست بدهد و مجددا استفاده شود.

برای آنکه مدت زمانی که دو سیال خنک‌شونده و خنک‌کننده در مجاورت هم باقی می‌مانند افزایش یابد، لوله‌ها به شکل مارپیچی طراحی می‌شوند و همچنین از صفحاتی عمود بر جریان آب پوسته به جهت کاهش سرعت جریان آب استفاده می‌کنند، که به آن‌ها بافل می‌گویند.

در بعضی از مدل های کندانسورهای پوسته لوله‌ای، بر روی سطح لوله‌ها فین‌هایی جهت افزایش نرخ انتقال حرارت تعبیه شده است.

یکی از ویژگی‌های کندانسورهای پوسته لوله‌ای قیمت مناسب نسبت به ظرفیت، استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار و سادگی ساختار است. کندانسورهای پوسته لوله‌ای پرکاربردترین نوع کندانسورهای آبی است. اصلی ترین مشکل این نوع از کندانسورها رسوب املاح آب است که باعث کاهش راندمان کندانسور و بالا رفتن فشار رانش می‌گردد.

کندانسور آبی صفحه‌ای

ساختار کندانسورهای آبی صفحه‌ ای تشکیل شده است از چند ده تا چند صد صفحه در مجاورت یکدیگر. صفحات آن به طور کامل آب‌بند بوده و فاصله کمی بینشان وجود دارد. در فاصله ی  بین صفحات یکی‌ در میان سیال خنک‌کننده و خنک‌شونده جریان دارند. به این ترتیب صفحات باعث انتقال حرارت بین سیال شده و در عین حال از ترکیب با یکدیگر جلوگیری می‌کنند. این صفحات نازک توسط دو صفحه بزرگتر از دو جهت در کنار هم محکم می‌شوند.اتصال این  صفحات معمولا به وسیله پیچ و مهره به می باشد.

اصلی ترین ویژگی این نوع کندانسور آبی، توان انتقال حرارت زیاد در ابعاد کوچک است، بنابراین در مواردی که محدودیت فضا وجود داشته باشد کندانسورهای آبی صفحه‌ای گزینه مناسبی هستند. از معایب  این کندانسورها کم بودن تحمل فشار کاری و هم‌چنین هزینه بالای آن‌ها است.

کندانسور آبی مارپیچی

این نوع از کندانسورهای آبی را می‌توان تقریباً نوع کوچک شده کندانسورهای پوسته لوله‌ای دانست. یک لوله مارپیچی در داخل یک لوله بزرگتر قرار دارد. گاز داغ در لوله کوچکتر و سیال خنک‌کننده یعنی آب در لوله بزرگتر جریان دارند. به این ترتیب دو سیال می‌توانند بدون ترکیب شدن با هم، با یکدیگر تبادل حرارتی داشته باشند. ظرفیت این نوع کندانسورها کم‌تر و ساختار آن ساده‌تر است.

کندانسور آبی دو لوله‌ای

طراحی کندانسورهای آبی دو لوله‌ای به این صورت است که دو لوله با قطر های متفاوت در درون یکدیگر به طور هم مرکز قرار گرفته‌اند. در لوله داخلی با قطر کم سیال خنک‌شونده و در لوله خارجی با قطر بزرگتر سیال خنک‌کننده جریان دارد. ساختار ساده و ظرفیت انتقال حرارت کم از مشخصات این نوع کندانسور است.

جمع‌بندی

کندانسورها یکی از مهم‌ترین اجزای مورد استفاده در سیکل‌های حرارتی و برودتی است. وظیفه کندانسور کاهش دمای سیال عامل است به طوری که بتوان از آن سیال مجدداً استفاده کرد. این کندانسورها در انواع سیستم‌های برودتی،‌ تهویه مطبوع، پتروشیمی،‌ نیروگاهی و … کاربرد دارند. امیدورایم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. جهت اطلاع از قیمت و خرید انواع کندانسورهای آبی و هوایی با کارشناسان فروش  شرکت  واته  تماس بگیرید.

نویسنده: