مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

کولر صنعتی چیست و چگونه کار می کند؟

کولر صنعتی چیست و چگونه کار می کند؟

آگوست 22, 2021

در برخی از محیط ها، رطوبت و دمای بالا سبب می شود که شرایط کار غیر قابل تحمل باشد. کولر صنعتی یکی از نیازهای اساسی دقیقاً در چنین محیط هایی است. مثلاً در واحدهای تولیدی مثل کارخانه ها، انبارها و سایر نیروگاه های حرارتی و همینطور واحدهای شیمیایی از کولر صنعتی استفاده می شود.
زمانی که محیط گرم است و رطوبت زیادی دارد کارایی پرسنل کاهش می یابد و سبب می شود که افت عملکرد صورت بگیرد.

کولر صنعتی چیست؟

بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است برای وضعیت آب و هوایی مناطق مرطوب و گرم گزینه خوبی است و بهترین سطح عملکرد را دارد. به طور کلی بر اساس یک سری فناوری های تبخیری، دستگاه های کولر صنعتی می تواند بخشی از کولرهای تبخیری نیز باشند با این تفاوت که در آنها واحدهای سرمایشی بزرگی وجود دارد. ویژگی که برای سیستم های برج آب بزرگ در نظر گرفته می شود سبب خواهد شد تا ظرفیت خنک کنندگی کولر بیشتر شود.
امروزه فناوری های به کار رفته سبب می شود که حفاظت از انرژی و آب بهتر صورت بگیرد و در کسب و کارها بهتر است که از یک کولر نوع صنعتی به جای سیستم تهویه مطبوع مرکزی استفاده شود. در واقع مصرف برق کولر صنعتی کمتر است و هوای خنک را با کیفیت بهتری فراهم می سازد. از سوی دیگر دیگر سیستم دارای سیستم کاری رطوبت زدا است که سبب می شود هوای تجزیه شده بسیار پاک باشد.
کولر صنعتی از نظر فنی
در واقع محیطی که به واسطه کولر نوع صنعتی خنک می شود به ظرفیت فنی آن وابسته است. کولر معمولی برای مغازه ها و انبارها استفاده می شود و می تواند فضاهایی که تا حد 2800 فوت مربع هستند را خنک سازد. علاوه بر این مدل، مدل های کوچکتری نیز وجود دارد که برای محیط های کوچکتر گزینه خوبی است.

اجزای کولر صنعتی

یکی از بخش های مهم کولر صنعتی مخزن ذخیره آب است که جنس این مخزن بر روی قیمت کولر نوع صنعتی بسیار اثر گذار است. در دستگاه می بایست از کولینگ مدیا یا کولینگ پد استفاده شود. همینطور مایع خنک کننده یا واسطه مایع نیز وجود دارد که برای خنک کردن استفاده می شود. سیستم لوله کشی به کار رفته در کولر صنعتی از نوع مس بوده و سبب می شود که آب و هوا به خوبی پخش شوند. در این دستگاه از موتورهای پر سرعت استفاده می شود، میزان سرعت و کیفیت موتور بسیار مهم است. فن یا دمنده ای که برای کولر صنعتی در نظر گرفته می شود سبب خواهد شد که هوا به جریان در آید.
در این مجموعه از سیستم های کانال کشی استفاده شده است. همینطور یکی از قطعات مهم در کولرهای صنعتی رگلاتور یا ترموستات است که جنس و کیفیت آن اهمیت زیادی دارد. در دستگاه از فیلتری استفاده می شود که از ورود گرد و غبار جلوگیری می کند و آلودگی ها را کنار می زند. بدنه عایق شده بیرونی کولرهای صنعتی بسیار مهم است و از بخش های مهم در زمان خرید محصول به شمار می آید.

کولر صنعتی چطور کار می کند؟

عملکرد کولر صنعتی بسیار مشابه با یک مخزن بزرگ آب است. آب در آن ذخیره شده است. برای ذخیره بهتر آب از کولرهای صنعتی استفاده می شود که با محیط زیست مخزن سازگاری بیشتری دارد. از سوی دیگر از منابع آب بدون هدر رفت نیز در آن استفاده می شود.
کولرهای صنعتی هوای گرم شده را در سیستم داخلی خود جذب می کند و سبب می شود که از بین آب و به واسطه خنک کننده ای که در آن طراحی شده است عبور صورت بگیرد.
در این قسمت در واقع سیستم خنک کننده واقعی کار می کند و سبب می شود که گرما و رطوبت جذب و تبخیر شود. سرمایی که در نتیجه این فرایند احساس می شود به واسطه فن صنعتی و همینطور موتور قدرتمند می چرخد و در نهایت به بیرون از سیستم دمیده می شود. سیستم لوله کشی رطوبت و آب و هوای خنک را به واسطه کولر پخش می کند.

سیستم خنک سازی در کولر صنعتی

از یک فناوری خنک سازی مخصوص در کولرهای صنعتی استفاده شده است به طوری که یک پد خنک کننده وجود دارد که سبب می شود آب با خنک کننده مخلوط شود. در برخی از مدل های کولر صنعتی از گیلیکول استفاده می شود که برای سیستم بسیار مفید است. کل سیستم به روش سه گانه ای کار می کند که شامل گردش هوا، جذب و تبخیر در پدهای واسط و و پخش هوای خنک است.
مهمترین وجه کولر صنعتی کاهش رطوبت است و به طوری که هوا تازگی خود را به دست آورد و خنک شود. این گزینه در مکان هایی که افراد درگیر مشکلات تنفسی هستند بسیار مورد اجرا قرار می گیرد.

مقایسه کولر صنعتی با سیستم تهویه

کولرهای صنعتی بسیار سازگار با محیط زیست هستند. مصرف برق در این سیستم ها کم است. اگر بخواهیم آنها را با AC مقایسه کنیم، می توانند هوای تازه را بهتر وارد محیط نمایند. سرعت خنک سازی در کولرهای صنعتی بسیار بیشتر است و همینطور می تواند سطح وسیع تری را پوشش دهد. این محصول به نگهداری کمتری نیاز دارد و از نظر دوام نیز در شرایط خوبی قرار گرفته است.
سطح نگهداری کولر صنعتی به نسبت سیستم های تبرید بسیار کمتر است در واقع پمپ های تخلیه ای که در کارخانه نصب شده اند سبب می شود که طول عمر پدهای واسط بیشتر شوند. همینطور فیلترهایی که در دستگاه کولر صنعتی اجرا شده اند در قسمت های داخلی آن در برابر نفوذ پسماند و کثیفی محافظت می شوند. بدنه عایق شده کولرهای صنعتی امکان خطر وارد شدن شوک در نتیجه مدار کوتاه یا نشتی را از بین خواهد برد.
یکی از مهمترین مزایای کولر صنعتی این است که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد و این موضوع سبب می شود که انتشار کربن دی اکسید در زمین کنترل شود.
موارد استفاده از کولر صنعتی
انواع کولر صنعتی بر اساس سطح نیاز شما مورد استفاده قرار می گیرد اما در مکان هایی مانند سالن های سرپوشیده ورزشی، مراکز تجاری، فضاهای صنعتی بزرگ و کوچک و همینطور کارخانه ها و سایر مراکز اداری و فرهنگی و آموزشی و کارگاه های صنعتی استفاده می شود. از کولرهای صنعتی برای مساجد و حسینیه ها و سایر فضاهای عمومی بزرگ و یا مرغداری ها و دامداری نیز استفاده می شود این محصول در مکان های مشابه نیز گزینه خوبی است.
کولر صنعتی باتلاقی
در بخش های اول مقاله در مورد انواع کولر صنعتی صحبت شد، یکی از مدل ها کولر صنعتی باتلاقی است. در واقع هوای خنکی که از بین کولر باتلاقی منتشر می شود این ظرفیت را دارد که بتواند دمای محیط را تا 30 درجه خنک تر سازد. سیستم خنک سازی سریع، سبب می شود تا عملکرد بهتری صورت بگیرد. اما مدت زمانی نیز طول می کشد تا خنک سازی هوا برقرار شود.
طراحی که برای کولرهای صنعتی باتلاقی در نظر گرفته شده است با مفهوم طبیعی تبخیر است به طوری که در اطراف سیستم های آب مانند اقیانوس و دریاچه اجرا می شود. فناوری که در کولرهای صنعتی به کار می رود بر اساس سیستم های تبخیری است تا نتایج بهتری حاصل شود.

کلام آخر: راهنمای خرید کولر صنعتی

در زمان خرید کولر صنعتی باید به یک سری موارد دقت لازم داشته باشید. در ابتدا مساحت محیط را مورد بررسی قرار دهید تا خود را درگیر هزینه های اضافی نکنید. شرایط آب و هوایی محیط باید به دقت بررسی شود. نیاز است که کاربرد کولر در نظر گرفته شود، همینطور وجود یا عدم وجود کابل کشی برای کولرهای صنعتی بسیار مهم است. جریان برق و اندازه کولر و قیمتی که در نظر گرفته می شود از موارد بسیار مهم است.
سایز و کیفیت و برندهای مختلف برای کولر صنعتی وجود دارد و می توانید طبق بودجه خود انتخاب کنید.
یک موضوع جالب اینکه برخی فکر می کنند که اگر از کولرهای صنعتی کوچک استفاده کنند در هزینه ها صرفه جویی صورت می گیرد این تصور اشتباه است در صورتی که محیط شما وسیع باشد اگر از کولرهای (صنعتی) کوچک استفاده نمایید، مجبور هستید که کولر را مدام روشن نگه دارید و این کار فشار زیادی به کولر وارد می کند و سبب می شود که طول عمر مفید آن بیشتر شود و همینطور مصرف برق نیز به شدت افزایش یابد. از سوی دیگر باید موقعیت آب و هوایی به طور دقیق بررسی شود.
کولرها در مدل های پوشالی و سلولزی نیز طراحی شده است که مدل پوشالی از جهات مختلف بسیار شبیه به کولر بی معمولی است و عملکرد و کارایی و قدرت و بازده آن بسیار متفاوت است.
کولرهای سلولزی از فن و پمپ آب و پد مخصوص استفاده می شود که کارایی بالایی دارند و سبب پراکندگی میکروب نمی شوند و همینطور مشکل رسوب گذاری نیز نخواهد شد و سبب می شود که مصرف برق کمتر شود. در مدل های پوشال، به دلیل میکروب گیر بودن پوشال نمی توان انتظار زیادی از محصول داشت و پس از مدتی کیفیت خود را از دست می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سیستم های تهویه مطبوع و انتخاب مناسب ترین سیستم برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: