مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

کویل بخار چیست و چگونه کار میکند؟

کویل بخار چیست و چگونه کار میکند؟

آگوست 12, 2021

کویل بخار چیست؟

 
برای استعلام قیمت کویل های خود و انتخاب کویل بهتر برای پروژه های خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

ساخت کویل بخار در مرحله کارکرد به واسطه بخار کار می کند. کویل های بخار در مدل های استاندارد توزیع می شوند و بخش هایی از دستگاه بوده که به واسطه آب یا بخار کار می کنند و فرایند سرمایش و گرمایش را انجام می دهند.

کویل بخار چیست؟

کویل بخار در یونیت هیترها، پکیج یونیت، هواساز و فن کویل ها استفاده می شود. کویل بخار در واقع بخشی از وسایل گرمایش و سرمایش محسوب می شود. این دستگاه با موادی مانند آب گرم، آب سرد یا بخار آب وظیفه دارد تا محیط را گرم یا سرد نماید. کویل بخار همانطور که از نامش مشخص است به واسطه فشار زیاد بخار آب کار می کند. این بخار گرمایش را در محیط فراهم می سازد. در کویل های بخار چون بخار با فشار زیاد وارد کویل شده است هدری که وجود دارد در دو سمت کویل قرار می گیرد.
از کویل بخار به عنوان خشک کن و هواساز استفاده می شود و معمولاً دالای فشار 3.4 الی 8 بار هستند. در واقع برای اینکه از تجمع بخار جلوگیری صورت بگیرد، کویل ها در مدل های شیب دار در دستگاه نصب می شوند.

کویل استاندارد بخار

کویل استاندارد بخار به این صورت طراحی شده است که برای اکثر برنامه های گرمایشی مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع کویل بخار در دستگاه هایی استفاده می شود که دمای ورودی آنها از 40 درجه فارنهایت کمتر هستند. این مدل از کویل ها حالت غیر منجمد دارد اما نام آنها بسیار گمراه کننده است. در واقع چیزی به عنوان غیر انجماد وجود ندارد.
کویل استاندارد بخار مانند کویل های آب داغ عمل می کند اما اگر به سازه آن دقت کنید تفاوت هایی دیده می شود. مثلاً جنسی که برای اتصالات در کویل ها استفاده می شود یکسان نیستند. این موضوع به دلیلی خوردگی و دمای بالاتر بخار به نسبت آب گرم است. لوله و اتصالات کویل های بخار می بایست از کویل های آب گرم ضخیم تر باشد.

ساخت کویل بخار پیچیدگی خاص خود را دارد و عملکرد آنها بر اساس سیستم و نصب صورت می گیرد. کویل های دیگر به طور مستقیم از سیستم کار می کنند. همه لوله ها به درستی در کویل های بخار می بایست نصب شود تا بخار به راحتی وارد کویل شود. این فرایند مهم و تخصصی است. نوع ظرفیت، برند سازنده و نوع کویل پارامترهای مهم در تعیین قیمت کویل بخار هستند.

 چطور کار می کند؟

آنچه در کویل بخار بسیار مهم است فشار زیاد بخار و دمای بالا است. در واقع در این کویل ها بخار با فشار و دمای بالا وارد کویل می شود و به واسطه گرمایش شرایط مناسبی فراهم می شود. در کویل های بخار به خاطر فشار زیاد بخار و وارد کردن ضربه های شدید مولکول به جدار لوله های کویل مخزنی که طراحی می شود در دو سمت کویل قرار می گیرد. برای اینکه از احتمالی ترکیدگی جلوگیری صورت بگیرد و حادثه ای رخ ندهد معمولاً از لوله های مسی مانیسمان استفاده می شود. یک سری مخزن های مانیسمان نیز وجود دار که هر دو باید دارای ضخامت بالایی باشند تا بتوانند در تولید کویل بهار استفاده شوند.
کویل بخار در خشک کن و هواساز نقش مهمی دارد. البته که این محصول بر اساس تراکم و جنس و ضخامت ورق قابل سفارش است.

انواع آن

پرفشار: کویل بخار پرفشار متداول ترین مورد عرضه شده در بازار است. در این مدل از کویل ها فشار بخار آب به کار رفته بیش از 15 psig ارزیابی شده است. میزان فشار بخار آب اگر از این حد کمتر باشد، محصول مشهور به نوع کم فشار است.
گرمایشی: این مدل از کویل های بخار دارای یک سری لوله های مخصوص هستند که برای آب گرم استفاده می شوند و این آب در لوله ها جریان می یابد و مجدداً به کویل گرمایشی باز می گردد.
کویل بخار مصرف کننده ضایعات حرارتی: در این مدل از کویل ها از یک سری گازهای داغ استفاده می شود که از طریق کوره های مرتفع کارخانه های تولید ذوب آهن یا کارخانه که در این زمینه مشابه هستند ، مورد استفاده قرار می گیرد. این گازها ضایعات کارخانجات محسوب می شوند. این مدل از گازها به واسطه عبور از سطوحی که گرما را تبدیل می کند سبب می شود که آب گرم یا بخار آب تولید شود.
یکپارچه: این مدل از کویل های بخار همه مراحل خود را در کارخانه طی می کنند. کویل های یکپارچه معمولاً دسته بندی های مختلفی دارند که شامل کویل آبی، کویل چدنی و کویل دودی است.
کویل آب گرم مصرفی: در این مدل از کویل ها که مشهور به کویل فشار کم است، آبی که وارد لوله ها می شود پس از گرم شدن مصرف خواهد شد. در واقع آب گرم تولید شده مجدداً وارد کویل نمی شود.
فوق بحرانی: فشار بخاری آبی که در این مدل از کویل ها در جریان است معادل باد 3206/2 psig است.

دسته بندی کویل بخار از نظر محل اجرا

ساکن: این مدل از کویل های بخار به صورتی دائمی روی زمینه نصب می شود و به طور کلی سطح ثابتی ا کویل اجرا می شود.
قابل حمل: این مدل از کویل ها می تواند روی وسایل نقلیه مثل کامیون ها و کشتی های کوچک رودخانه ای نصب شود.
بخار لوکوموتیوی: طرح این مدل از کویل ها کمی دشوار است و به واسطه کشیده شدن وسیله روی ریل های راه آهن طرح می شوند و تقریبا تولید این مدل از کویل ها تا حد زیادی متوقف شده است.
دریایی: این مدل از کویل ها ارتفاع بسیار کمی دارند و برای برخی از کشتی های مسافرتی و کشتی های اقیانوس پیما طراحی و اجرا می شوند.
نکات مهم در خرید کویل بخار
پیش از خرید کویل های بخار باید با عملکرد آن آشنا باشید چون برخی از مدل ها عملکرد خاص خود را دارند که دردسرساز است پس بهتر است که بتوانید دقت لازمی روی عملکرد کویل مورد نظر داشته باشید.
موضوع دیگر اینکه سعی کنید قدرت و نیرو بخار را بررسی کنید و قدرت و نیروی بخار باید در مقایسه با قدرت آب بیشتر و بالاتر باشد. این روال سبب می شود که لوله هایی که در کویل های بخار صنعتی ایجاد می شوند توان و ضخامت بیشتری به نسبت لوله های دیگر کویل ها داشته باشند و به این ترتیب آسیبی به آنها وارد نمی شود. در زمان خرید کویل بخار صنعتی می بایست به قطر و ضخامت لوله دقت شود که روند قابل قبولی است.

چرا کویل بخار بخریم؟

یکی از موضوعات بسیار مهم در خرید کویل های بخار این است که میزان راندمان انتقال حرارت و گرما در این سبک از کویل ها بسیار بالا است و در مقابل این دستگاه از نظر افت فشار بسیار کم بوده و مشکلی ندارد. از سوی دیگر این مدل از کویل ها به صورتی طراحی شده اند که به صورت چند ردیفه اکسپند می شوند و در حین کار فاصله هوایی بین لوله و فین ها وجود دارد که به سادگی حذف شده و مشکلی ایجاد نمی کند.
وقتی کویل بخار صنعتی خریداری می شود در واقع سیستم از نظر احتراق ایمنی است از آنجایی که طراحی و مدل های این سبک از کویل بسیار متنوع است می تواند کاربرد بی نظیری داشته باشد. لوله های ویژه تبالد و همینطور انتقال سیال در کویل ها بسیار محکم بوده و ضخامت زیادی دارد. خرید کویل های صنعتی بر اساس کاربری های گسترده ای که دارند پیشنهاد می شود.

کلام آخر:

قیمت کویل بخار

در راستای قیمت گذاری کویل های بخار در ابتدا باید به جنس بدنه های به کار رفته دقت کرد. در واقع جنس بدنه هایی که برای این کویل ها استفاده می شود بسیار مهم بوده و باید به شکلی طراحی شده باشد که بتواند در شرایط مختلف زمانی استفاده شود به خصوص اگر فشار بخار بسیار زیاد است. موضوع دیگر اینکه این مدل از کویل ها اغلب از نظر سازه دارای طرح بندی های مختلفی هستند و می توانند روال خوبی در اجرا داشته باشند.
در صورتی که قرار است از کویل های بخار در صنعت استفاده شود باید بتواند بهترین موقعیت را برای آن در نظر داشت. کویل بخار یکی از بهترین کویل هایی است که هم می تواند اجرا شود و هم ساختاری قابل قبول دارد.
ضخامت کویل بخار در بهترین شرایط به صورتی طراحی می شود که بتواند در برابر پروژه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد و این موضوع بخشی از قیمت گذاری را شامل می شود. دقت کنید که تامین سرمایش و گرمایش در کویل های بخار از مواردی است که بر روی قیمت نهایی بسیار اثر می گذارد. البته مدلی که انتخاب می کنید و نوع اجرای شما از دیگر موارد پر اهمیت است. در هر صورت باید محصولی انتخاب شود که کاربرد خوبی داشته باشد.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: