مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله

انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله

جولای 25, 2023

انواع مبدل های حرارتی پوسته و لوله در تقسیم بندی مبدل های حرارتی بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می گیرد که یکی از مهم ترین آنها استانداردهای مبدل حرارتی پوسته و لوله می باشد.

برای مشاوره رایگان، برآورد قیمت و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

در طراحی و تولید مبدل پوسته و لوله از استاندارد TEMA پیروی می شود.بنابراین مبدل هایی در کلاس های مختلف بر اساس محیط مورد نظر وجود دارند.که از مهم ترین کلاس ها می توان به کلاس B,C,Rاشاره کرد. که از مبدل های کلاس R بیشتر در پالایشگاه های نفت و گاز استفاده شده و برای انجام پروژه ها و فرآیندهای شیمیایی کلاس B تولید می گردد. البته لازم به ذکر است که بر اساس این استاندارد مبدل های حرارتی در کلاس های مختلفی تولید می گردد که هر یک دارای ویژگی های متفاوتی هستند. مبدل حرارتی کلاس A, B,C,D,E,F,G,H و غیره از جمله این موارد می باشند.

تقسیم بندی دیگری که بر اساس هدر یا درپوش انجام میشود، می توان این نوع از مبدل های حرارتی را در گروه های زیر بخش بندی نمود:

مبدل تیوب شیت ثابت (Fixed tubesheet exchangers)

دراین مدل از مبدل ها که در کلاس L, M و N قرار دارند، لوله های سیال بر روی صفحه ای به نام تیوب شیت ثابت میشوند. و ساخت و طراحی ساده و مقرون به صرفه بودن  از مهم ترین ویژگی های آنها می باشد و در گروه مبدل های پالس یک قرار میگیرند. در تولید و طراحی مبدل حرارتی با تیوب شیت ثابت از لوله های مستقیم و بدون اتصال استفاده می گردد که به صورت مکانیکی تمیز شده و نشت در آنها وجود ندارد.

مبدل با لوله های U شکل

قیمت مبدل حرارتی U شکل نسبت به سایر مبدل ها ارزان تر  است و خرید آن کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

برای افزایش تماس سیال لوله ها با سیال داخل پوسته از لوله های U شکل در مبدل های حرارتی استفاده می گردد .برخلاف مدل  قبلی امکان تمیز کردن آنها به صورت مکانیکی وجود ندارد.

مبدل شیت شناور

مبدل شیت شناور که در کلاس W, T, S و P قرار دارند، قسمت انتهایی مبدل به پوسته جوش داده نمیشود. و قسمت جلو مبدل، شیت لوله ها که قطر بزرگتری دارد به پوسته جوش داده میشود.  از ویژگی های  آن می توان به مقاومت بالای این گروه از مبدل های حرارتی در برابر انبساط حرارتی و تمیز کردن آسان اشاره نمود.

شستشوی مبدل حرارتی پوسته و لوله

عبور سیالات مختلف باعث ایجاد رسوب بر روی بدنه مبدل به مرور زمان می شود. به همین دلیل  لازم است مرتبا فرآیند تمیزسازی و شستشوی آنها انجام شود. شستشوی  این مبدل حرارتی پوسته و لوله بسته به نوع آن و نحوه نصب لوله ها با دو روش های شیمیایی و مکانیکی انجام میشود.

مزایا استفاده مبدل حرارتی پوسته لوله

کاربرد مبدل های حرارتی پوسته و لوله هرروز رو به افزایش می باشد به دلیل مزایای بسیار زیادی که استفاده از این مبدل ها در صنعت دارد ، از مهم ترین آنها می توان به:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت (بیشتر از 260 درجه) و فشار بالاتر از 30 بار
  • ارزان و مقرون به صرفه نسبت به سایر انواع مبدل ها
  • تنوع بالا در مدل و جنس به کار رفته در قطعات بر اساس محیط مورد استفاده
  • تمیزکار کردن شیمیایی و مکانیکی آسان
  • نشت یابی آسان لوله ها

کاربرد مبدل حرارتی

اصلی ترین کاربرد مبدل حرارتی پوسته و لوله عبارتند از:
• نیروگاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز
• کارخانجات صنایع غذایی و دارویی
• صنایع پتروشیمی
• صنایع ذوب فلز و ساخت و تولید
• پیش گرم کن فن کویل
• برج های خنک کننده و دیگ های بخار، رادیاتورها و ….

قیمت مبدل حرارتی پوسته و لوله

تنوع بسیار بالا در انواع مبدل در نحوه عملکرد و جنس قطعات مختلف آن باعث شده اند تا قیمت مبدل حرارتی پوسته و لوله تفاوت زیادی با هم داشته باشد. دلیل اصلی این تفاوت در جنس بدنه و لوله ها، نوع قرار گرفتن لوله ها در داخل پوسته، اندازه و ابعاد مبدل و سایر استانداردهای به کار رفته در فرآیند ساخت و طراحی آنها می باشد.

دقت و حساسیت زیادی درتولید وطراحی مبدل های حرارتی باید در نظر گرفته شود و عدم رعایت استانداردهای مبدل حرارتی در آن منجر به خسارتهای زیادی می گردد. به همین منظور لازم است برای خرید مبدل حرارتی بهترین گزینه ها را انتخاب کنید.

نویسنده: