مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

فین تیوب اسپیرال چیست؟

فین تیوب اسپیرال چیست؟

آگوست 27, 2023

فین تیوب اسپیرال چیست؟

فین تیوب اسپیرال ورقه ای نازک و از جنس آلومینیوم، تیتانیوم،نیکل،کربن استیل و مس می باشد که اسم دیگر آن مارپیچ می باشد. با قرار گرفتن فین ها بر روی مبدل باعث میشود سطح تبادل حرارت  در کویل بالا رود. این مدل  از سطوح منتقل کننده حرارت دارای سطح تماس موجدار یا کنگره‌ای هستند و به به صورت به هم چسبیده یا جداگانه بر روی لوله های کویل وصل میشوند.علاوه بر جنس آلومینیومی و مسی از دیگر فلزات مانند کربن استیل و استنلس استیل هم نیز تولید می شود. فین های اسپیرالی بر روی تمامی سایزهای لوله نصب شده و هیچ گونه محدودیتی ندارند.ضخامت استاندارد برای فین مارپیچ بین 200 میکرون الی 800 میکرون طراحی و تولید گردیده است.

 

 

فین تیوب اسپیرال چیست؟

انواع فین تیوب

 

میتوان گفت فین تیوب جوشی و فین مارپیچ فنری و فین اسپیرال حلقه ای و فین اسپیرال سیمی تیوب مسی انواع مختلفی از فین اسپیرال می باشد.

 

کاربردهای فین تیوب چیست؟

فین تیوب ها یا لوله های پیچ دار یا به اصطلاح فین داری هستند که در انواع مبدل های حرارتی،انواع کندانسورهای هوایی و آبی،رادیاتورها و صنایع غذایی و شیمیایی کاربرد دارد. وظیفه این فین تیوب ها این است که با کمترین حجم بیشترین نرخ انتقال حرارت صورت بگیرد. از فین های اسپیرال در صنایعی مانند نفت و گاز ،پتروشیمی، نیروگاه و دیگر صنایع وابسته استفاده میگردد. این ورقه های فلزی نازک در مصارفی مثل :کویل بخار ، کویل الکتریکال و دستگاه های همانند آنها استفاده می شود. تحمل دمایی فین های کنگرهای تا حداکثر 250 درجه سانتیگراد تعیین شده است. پوشش دادن بالا و گسترش سطح تبادل حرارت از ویژگی های این محصول تهویه واته محسوب میشود وکارایی گرمایشی را تا 40 درصد بالاتر میبرد.

 

وظیفه و عملکرد فین تیوب اسپیرال

ایجاد سطح وسیع بر روی انواع لوله وظیفه ورقه های نازک آلومینیومی مارپیچ میباشد. اما هدف از این عمل وسعت دادن به سطح کویل حامل سیال است تا میزان دلتاتی محیطی مبدل بالاتر برود.تراکم فین میتواند تا حد بسیاری در این پروسه موثر واقع شود و میزان انتقال حرارت رابه حداکثر برساند.به طور استاندارد در هر اینچ بین 6 تا 26 فین تیوب مارپیچ بر روی لوله نصب میگردد.انتخاب تراکم بر اساس پارامترهایی نظیر مقدار اختلاف دما،شدت گذر جریان هوا محاسبه میگردد.اما برای طراحی اصولی توصیه میشود قبل از خرید و انتخاب نهایی با کارشناسان شرکت تهویه واته تماس حاصل فرمایید.

در نتیجه  فین گرمای درون کویل را به سطح خود جذب می نماید تا مادامی که هوا توسط فن از روی مبدل گذر کرد حرارت جذب شده توسط فین تیوب اسپیرال به هوا انتقال داده شود و موجب بالا رفتن دمای آن شود.هرچه میزان تراکم بالاتر باشد این پروسه عملکردی بهتر خواهد داشت و کاربرد فین مارپیچ با توان 100 درصدی شکل میپذیرد.

نویسنده: