مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مقایسه ایرواشر با هواساز هایژنیک

مقایسه ایرواشر با هواساز هایژنیک

ژوئن 28, 2021
جهت ارتباط با مشاورین ما با شماره های زیر تماس بگیرید.

افرادی که به فکر خرید ایرواشر هستند، گاه از خود سوال می کنند که تفاوت بین ایرواشر و هواساز هایژنیک چیست؟ در این مقاله نگاه مقایسه ای به این دو محصول داریم.

هواساز هایژنیک چه می کند؟

برای اینکه سطح مقایسه ایرواشر با هواساز هایژنیک مشخص شود نیاز است که تعریف درستی از هر یک در ذهن ما وجود داشته باشد.
سیستم هایژنیک زیر مجموعه ای از سیستم های اتاق تمیز محسوب می شود. در واقع هدف اصلی از این مدل هواسازها این است که حداکثر پاکیزگی را فراهم سازند و محیط سالم و بهداشتی ایجاد کنند و از انتشار بیماری های خطرناک نیز جلوگیری نمایند. از سوی دیگر سبب میشوند که هوای تازه فیلتر شده تامین شود و تضمین می کنند که آب و هوا در وضعیت بهینه قرار بگیرد. می دانیم که اتاق پاک در واقع اتاقی است که تعداد ذرات موجود در آن به واسطه قوانین و استانداردهای موجود، توسط یک سری دستگاه های بسیار مخصوص تحت کنترل قرار بگیرند.
هواساز هایژنیک یکی از همان دستگاه های مجهز است که در ایجاد اتاق تمیز و تولید هوای پاک در صنعت تهویه می شود. نام دیگر این محصول، هواساز بهداشتی است و از نظر ساختار بسیار مشابه با هواساز معمولی است اما در سطح فیلتراسیون و پاکسازی هوا می تواند محیط را تا حد 99.99 درصد از باکتری ها حفظ کند و رویکرد تخصصی برای آن در نظر گرفته می شود.

این مدل از هواسازها برای اتاق جراحی، فضاهای آزمایشی استفاده می شود. چون سبب می شود که تعداد دفعات تعویض هوا بیشتر شود و دما و رطوبت هوا مورد کنترل قرار بگیرد.


بدنه و اسکلت هواساز هایژنیک

بخش های داخلی هواساز هایژنیک کمترین ناهمواری را دارد که یکی از مهمترین تفاوت های این نوع هواساز با ایرواشر است.
این دستگاه دارای پروفیل و پانل های رنگ شده بوده و از رنگ های مقاوم در برابر خوردگی در آن استفاده شده است. همینطور از فولاد ضد زنگ در آن به کار رفته است. دستگاه قابلیت شستشو و ضدعفونی دارد و به طور کلی در محفظه ها پنجره بازدید وجود دارد که می تواند روشنایی را وارد نماید و این پنجره ها دارای حداقل قطر 150 mm هستند.
دستگاه دارای سنسور اختلاف فشار برای همه فیلترها است و همینطور در آن از سیستم های امنیتی و مطمئنی آتش سوزی و دود استفاده شده است. استاندارد به کار رفته در هواساز هایژنیک بسیار مهم است.
طبق استاندارد به کار رفته در هواساز هایژنیک مشخص است که مقاومت مکانیکی بالایی داشته و شامل کلاس d1 می شود. انتقال حرارت از بخش های مهم این هواساز است. دستگاه دارای پل حرارتی مخصوص است و همینطور از عایق صدا در آن استفاده شده است.

نکته

یک نکته بسیار مهم در مورد هایژنیک ها این است که در مقایسه با ایرواشر از فیلترهای بسیار مخصوصی در آن استفاده شده است. فیلترها بر اساس پروژه و کاربری نوع فیلتر مشخص می شوند. در این دستگاه کویل های برودتی و حرارتی با فین های آلومینیومی وجود دارد که قابلیت شستن دارند و موقعیت برای ضدعفونی کردن آنها فراهم است.
در این دستگاه از فن با موتور فوق العاده ای استفاده شده است و می تواند دبی هوایی مورد نیاز را تامین کند که شامل maxافت فشار فیلترها می شود.
دستگاه دارای رطوبت زن بخار استریل بوده و شامل موارد ظرفیت متغیر است. از سوی دیگر دستگاه دارای هیت ریکاوری بوده و در دو مدل صفحه ای و کویل جریان گردشی وجود دارد. هیتر الکتریکی بدون پره داشته و صداگیر به کار رفته در آن با متریال فولاد ضد زنگ است و همینطور قابلیت شستشو برای آن تعریف شده است.

ایرواشر چه می کند؟

ایرواشر ها در واقع دستگاهی هستند برای خنک کاری و در ایست ساده ترین دستگاه های خنک کاری در صنعت تهویه مطبوع از آنها یاد می شود. سیستمی که برای ایرواشر ها در نظر گرفته شده است مبتنی بر سرمایش تبخیری است این سیستم کمک می کند که ایرواشر بتواند برای رطوبت زنی در دستگاه های هواساز به کار گرفته شود و گزینه مناسبی باشد.
اگر بخواهیم بررسی کنیم که این دستگاه چطور کار می کند در ابتدا باید بگوییم که این سیستم نوعی گزینه اشباع آدیاباتیک محسوب می شود. به این معنی که انتقال حرارت با محیط اطراف صورت نمی گیرد.
این دستگاه شامل یک باکس مکعب مستطیل بزرگ فلزی است که از جنس فولاد گالوانیزه یا استیل بوده که دارای پوشش رنگ الکترواستاتیکی هستند. اجزای این دستگاه در داخل این محفظه جاسازی شده اند و البته که یک سری کویل های گرمایشی نیز وجود دارد. طرز کار ایرواشر مانند هواساز است و در واقع به واسطه فن هوا را به داخل دستگاه می کشد و پس از اینکه دما تنظیم شود و رطوبت بیشتر شد، هوا از آلودگی ها فیلتر می شود. از سوی دیگر کانال کشی نیز در بخش های مختلف ساختمان توزیع می شود.

ایرواشر

برای سیستم گرمایش ایرواشر، کویل آب گرم در داخل آن وجود دارد که سبب می شود در فصل سرد، بخار داغ و یا آب گرم ارسالی از سمت دستگاه بویلر موتورخانه در آن جریان پیدا کند از سوی دیگر فن گریز از مرکز وجود دارد که به واسطه دمیدن هوا از سطح لوله های کویل سبب می شود که هوا گرم شود. در واقع ایرواشر هم در حالت سرمایش و هم در حالت گرمایش عمیق فیلتراسیون را انجام می دهد. اما مهمترین تفاوتی که در ایرواشر و هواساز هایژنیک دیده می شود، کیفیت فیلتراسیون هواساز هایژنیک است که با ایرواشر قابل مقایسه نیست. ایرواشر ها در حالت سرمایش سه عمل مهم انجام می دهند:
1- خنک کاری هوا
2- افزایش رطوبت
3- زدودن گرد و غبار

ایرواشر ها دارای نمایشگرهای دیجیتال هستند و در آنها از سیستم های هشدار نگهداری استفاده می شود. همینطور سطح رطوبت نسبی را نمایش می دهند. دارای سیستم هشدار خاموش هستند. راه اندازی و پاکسازی آنها آسان است و اتصالات به صورت پیچ و مهره هستند. از تجهیزاتی با کیفیت بالا در آنها استفاده شده است. ظرفیت هوادهی دستگاه نیز از 5 هزار تا 85 هزار متر مکعب بسته به نوع ایرواشر است.

مقایسه ایرواشر و هواساز هایژنیک

حال که توضیحات لازم در مورد هر یک از دستگاه ها داده شد، وقتش رسیده تا مقایسه ای در مورد این دو محصول داشته باشیم.
دقت کنید که هر دو سیستم برای تهویه مطبوع استفاده می شوند و بر اساس تامین هوای تمیز و خنک عمل می کنند.
یکی از مهمترین تفاوت های ایرواشر و هواساز هایژنیک در مورد توان عملکردی آنها است. در واقع ظرفیت تهویه ای که برای ایرواشر و هواساز هایژنیک در نظر گرفته می شود با هم فرق دارد. ظرفیت تهویه بر اساس ابعاد دستگاه مشخص می شود. زمانی که قرار است که از دستگاهی برای سطح وسیع مثل بیمارستان ها و محوطه های صنعتی استفاده شود هواساز هایژنیک گزینه مقرون به صرفه تری است و در مدت زمان طولانی می تواند با راندمان بالایی به کار خود ادامه دهد. از سوی دیگر شرایط برای کانال کشی هواساز هایژنیک نیز وجود دارد.
توان عملیات ایرواشر ها کمتر است و برای آپارتمان های اداری و مسکونی گزینه بهتری هستند و برای یک محیط با وسعت کم می تواند اثر گذاری خوبی داشته باشد. کاربرد هواسازها بیشتر در کارخانجات و واحدهای اداری و مسکونی و اتاق تمیز است.
در خرید ایرواشر و هواساز هایژنیک نکته بسیار مهم است که به ظرفیت تهویه محیط دقت داشته باشید در واقع اگر قرار است که حجم زیادی از هوا در یک بازه زمانی مشخص تامین شود باید از هواساز با توان تهویه بالا استفاده کنید.
تفاوت بارز بین ایرواشر و هواساز هایژنیک در راستای سطح قدرتمند فیلتراسیون هواساز هایژنیک است که بخش مهمی از اتاق تمیز را به خود اختصاص می دهد و یک ضد میکروب فوق حرفه ای محسوب می شود. دقت نمایید که در خرید ایرواشر باید دقت صورت بگیرد و قیمت ایرواشر و هواساز بررسی شود و تفاوت در قیمت بر اساس مشخصات ارزیابی شود.

یک موضوع بسیار مهم اینکه شما برای خرید ایرواشرها باید بتوانید موقعیت پروژه خود را ارزیابی کنید.

کلام آخر:

ایرواشر بهتر است یا هواساز هایژنیک؟

شما برای خرید ایرواشر به نسبت هواساز هایژنیک پول کمتری می پردازید و به طبع محیط استفاده از آن نیز متفاوت است اما برای یک محیط وسیع استفاده از یک دستگاه هواساز هایژنیک خیلی بهتر است چندین دستگاه ایرواشر است. موضوعی که بسیار مطرح است اینکه موقعیت این دو محصول با هم فرق دارد و نیاز است که ساختار هر یک مشخص شود. هر دو دستگاه از نظر قیمت رده بندی های مختلفی دارند و بسیار مهم است که بتوانید دستگاهی مطابق با سطح نیاز خود خریداری کنید. اگر قرار است که پاکسازی محیط در بهترین شرایط صورت بگیرد قطعاً نیاز به هواساز هایژنیک خواهید داشت در غیر این صورت ایرواشر با توان عملیاتی متفاوت برای شما مناسب است.
فروش ایرواشربرای محیط هایی که وسعت کمی دارند پیشنهاد خوبی است و به نسبت قیمت هواساز گزینه بهترین محسوب می شود. در سال های اخیر هر دو دستگاه مورد توجه بسیاری از صنایع بوده است و توانسته اجرای بی نظیری داشته باشد. این دستگاه ها بر اساس اهدافی که برایشان تعریف می شوند کار می کنند.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: