مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مقایسه زنت با هواساز

مقایسه زنت با هواساز

آوریل 17, 2021
جهت ارتباط با مشاورین ما با شماره های زیر تماس یگیرید

زنت و هواساز هر دو در لیست دستگاه های سرمایشی و گرمایشی قرار گرفته اند. اما مقایسه زنت با هواساز سبب می شود تا بدانیم که در چه شرایطی باید از این محصولات استفاده کنیم و شرایط استفاده کدام یک بهتر از مورد دیگر است.

زنت چطور کار می کند؟

بگذارید کمی در مورد زنت صحبت کنیم. زنت یکی از ساده ترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی محسوب می شود که در صنعت HVAC مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ایرانی است و در خصوص مکانیزم سرمایشی آن بسیار مشابه با کولر آبی کار می کند و می تواند فرآیند سرمایش تبخیری را دنبال نماید از سوی دیگر مکانیزم گرمایش مشابه با هواساز است و از کویل های آب گرم استفاده می کند در همین بخش متوجه شدیم که در مقایسه زنت با هواساز در واقع هر دو گزینه در بخش گرمایش بسیار مشابه هم عمل می کنند.
زنت در لیست دستگاه های چهار فصلی قرار گرفته است و در مدل های ایستاده و افقی و سقفی طراحی و تولید شده است. طرز کار زنت و ایرواشر بسیار مشابه با هم است این موضوع هم از نظر علمی و هم تئوری ثابت شده است.
در زنت ها فن های دمنده، پمپ سیرکولاسیون و همینطور نازل های آب و پدهای سلولزی وجود دارد. هوای محیط خارج به واسه فن های دمنده وارد محفظه زنت می شوند و در نهایت با پمپ سیرکولاسیون ترکیب می شود و آبی که در تشتک ها وجود دارد به سمت کلکتور نازل پاشش آب پمپ می شود. آب روی پدهای سلولزی جاری می شود و به شکل لایه های نازک به طور کامل پخش می شود تا بتواند سطح تماس بزرگی بین آب و جریان هوای عبوری ایجاد نماید. در چنین شرایطی چون گرمای هوا جذب می شود، هوا رطوبت بخار را دریافت می کند تا بتواند در نزدیکی دمای مرطوب خنک شود.
بنابراین مشخص است که زنت این قابلیت را دارد که بتواند هوای گرم مورد نیاز در فصل سرما را نیز تامین کند. دقت کنید که به واسطه کویل های گرمایشی با جریان آب یا بخار آب گرم نیز تغذیه صورت می گیرد و فرآیند گرمایش در هواساز سبب می شود که دمای جریان هوای عبوری بیشتر شود.
در زنت ها لایه ای وجود دارد که بستر فلزی محسوب می شود و سبب می شود که جریان هوا فیلتراسیون شود. اما امکان بکارگیری سایر فیلترها نیز فراهم است.
زنت مجهز به سیستم رطوبت زنی است و برای هوای خشک در فصل زمستان گزینه خوبی محسوب می شود و سبب میشود که هوایی مطبوع برای تنفس ایجاد شود و همینطور سبب می شود که پوست بدن افراد نیز مرطوب باشد و دچار خشکی نشود.

هواساز چطور کار می کند؟

دستگاه هواساز، در واقع یک سیستم تهویه مطبوع محسوب می شود که به واسطه یک سری فرآیندهای رطوبت گیری، تصفیه و هوادهی کار می کند. در دستگاه هواساز، شرایط به این صورت است که آب وارد دستگاه می شود و پس از اینکه عملیات رطوبت زنی و تبادل حرارت صورت گرفت، حجم مشخصی از هوا به واسطه فیلترها عبور می کند و وارد محیط می شود. این دستگاه معمولاً برای فصل سرد سال استفاده می شود و جنبه گرمایشی دارد و برای مراکز اداری و ساختمان ها گزینه خوبی است. هواسازها دارای فن، کویل، فیلتر، الکتروموتور و دمپر هستند و در مراکز بهداشتی و بیمارستانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه زنت با هواساز

هر دو دستگاه در حالت های گرمایشی و سرمایشی و رطوبت زنی برای ساختمان ها استفاده می شوند و این مورد فصل مشترک بین زنت و هواساز بوده و یکی از بخش های مهم آن محسوب می شود.
یکی از تفاوت های بین زنت و هواساز این است که در دستگاه زنت، تنها گرمایش به دستگاه های بیرونی مثل پکیج و یا بویلر دیده می شود و برای سرما روش استفاده شده مثل کولرهای آبی است. در هواسازها نیز برای سرمایش و گرمایش از دستگاه های بیرونی مثل چیلر و بویلر استفاده می شود. این گزینه به طور کلی مقایسه زنت با هواساز است.
البته در دستگاه هواساز یک رابط بین چیلر و بویلر و همینطور کانال های هوا دیده می شود و سبب توزیع هوای تهویه شده می شود که اصول کاربردی و قابل قبولی است.
دستگاه زنت برای سوله های صنعتی گزینه خوبی است چون در این سوله ها رطوبت مزاحمتی برای فرایند تولید ایجاد نمی کند و سبب می شود که آب به میزان کافی تامین شود و اگر محیط پروژه به صورتی باشد که رطوبت زیاد نداشته باشد به دلیل پایین بودن قیمت دستگاه زنت، گزینه خوبی محسوب می شود. از سوی دیگر زنت ها به واسطه ابعاد کوچکتری که دارند در مقایسه با سایر دستگاه ها می توانند در مصارف خانگی گزینه مناسب تری به نسبت هواسازها باشند. در واقع هم قیمت هواساز برای مصرف خانگی گرانتر است و هم نوع استفاده آن دشوارتر است.

در چه مواقعی هواساز بهتر از زنت است؟

زنت ها سرمایش ضعیف تری در مقایسه با سیستم های مشابه مثل ترکیب چیلر و هواساز دارند و این موضوع سبب می شود که در پروژه هایی که نیاز به سرمایش بیشتر است هواساز گزینه بهتری است و زنت نمی تواند اثربخشی بهتری داشته باشد.
در شرایط اقلیمی مرطوب نمی توان از زنت استفاده کرد و هواساز گزینه بهتری محسوب می شود.
زنت ها گزینه خوبی برای سالن های ورزشی نیستند، چون تحرک در این سالن ها زیادی است و سبب می شود که گرمای نهان بالایی تولید شود و هوای مرطوب خارج شده از دستگاه زنت مناسب نخواهد بود. همینطور در اماکن عمومی مثل تالارها که جمعیت زیاد است و باز هم گرمای نهان بالاتری وجود دارد نمی توان زنت را گزینه مناسبی در نظر داشت.
موضوع دیگر اینکه زنت ها نمی توانند کنترل خوبی روی دمای هوای خروجی در فصل گرما داشته باشند اما وضعیت کنترل در دستگاه هواساز بسیار خوب است و شرایط خاص خود را می طلبد.
زنت ها مصرف آب زیادی دارند و این موضوع در مکان هایی که با کمبود آب روبرو هستند دردسرساز است و مشکلات زیادی را ایجاد می کند و هواسازها گزینه بسیار عالی هستند.

یک موضوعی که باید به آن دقت کنید اینکه هواسازها نیاز به کانال کشی دارند و این موضوع بر روی قیمت هواساز اثر می گذارد و به طور کلی این سیستم ها نیاز به نصب دارند و فضای زیادی را اشغال می کنند. هواسازها در لیست دستگاه هایی قرار دارند که به طور کلی باید هم بودجه خوبی داشته باشند و هم از نظر فضا گزینه مناسبی در اختیار بگیرند که این دو مورد در خصوص دستگاه زنت دیده نمی شود. گاه خرید زنت بهتر از هواساز است چون قیمت هواساز گران است اما گاه نیز قیمت زنت و کارایی خوب آن سبب می شود که زنت مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد و رویکرد مناسبی داشته باشد.
کدام را خریداری کنیم؟
در این بخش از مقاله قصد داریم راهنمای خرید هواساز و زنت را در اختیار شما قرار دهیم تا بدانید که خرید کدام یک می تواند گزینه بهتری باشد. اول اینکه قابلیت استفاده از سیستم های هوشمند کنترلینگ برای دستگاه هواساز بسیار گسترده است و دارای امکاناتی برای کنترل اتوماتیک سیستم در طول شبانه روز هستند و این موضوع سبب می شود که در مصرف برق تا حد زیادی صرفه جویی صورت بگیرد از این نظر می توان گفت که دستگاه هواساز می تواند راندمان بهتری به نسبت زنت داشته باشد.
اما مورد دیگر قیمت اولیه دستگاه هواساز است که به نسبت زنت گرانتر است و یک سری هزینه های عملکردی نیز برای این دستگاه به نسبت سیستم های دیگر در تهویه مطبوع دیده می شود.
دستگاه های هواساز برای مساجد و غذاخوری ها و پاساژ ها و تالارها گزینه خوبی هستند و می توانند اثربخشی مناسبی داشته باشند اما دستگاه زنت در این فضاها گزینه خوبی محسوب نمی شود و باید وسعت کمتری برای استفاده از زنت در نظر گرفته شود.
هواسازها در نصب موقعیت بسیار راحتی دارند البته این موضوع برای دستگاه زنت نیز دیده می شود و شاید نتوان تمایزی در این زمینه بین دو دستگاه ایجاد کرد اما مشخص است که هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیرات دستگاه ها با هم فرق دارند.
راندمان عملکرد هواساز به نسبت زنت بسیار بیشتر است و رقم بالای 90 درصد برای آن گزارش شده است و از سوی دیگر سبب می شود تا اتلاف انرژی و آب در این دستگاه ها بسیار پایین تر باشد و موقعیت مناسبی محسوب شود.
دستگاه هواساز یک سری فیلترها دارد که قابلیت استفاده از مدل های مختلف فیلتر را شامل می شود که شامل رولی و کاغذی و کیسه ای است و به واسطه این فیلترها مقدار هوای تولیدی پاک تر شده و فضای تازه تری ایجاد می شود.
البته که از یاد نبرید این دستگاه ها هر یک می توانند در کاربرد درست خود یک انتخاب ارزشمند باشند.

کلام آخر

در دنیای امروزه هیچ دستگاهی بدون ایراد نیست بنابراین در مقایسه زنت با هواساز نیز هر یک شامل یک سری مزایا و یک سری معایب هستند که با توجه به سطح نیاز کاربر مشخص می شود و انتخاب صورت می گیرد. داشتن اطلاعات درست پیش از خرید می تواند خرید را با رضایت بیشتری همراه سازد.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: