مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مقایسه فن کویل سقفی توکار با فن کویل کانالی

مقایسه فن کویل سقفی توکار با فن کویل کانالی

ژوئن 19, 2021
جهت ثبت سفارش و استعلام قیمت با واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

فن کویل ها در لیست دستگاه های تهویه مطبوع قرار دارند و سبب می شود که گرمایش و سرمایش برای محیط های مسکونی و تجاری و صنعتی فراهم شود. این دستگاه دارای یک سری اجزای مشترک هستند و با اینکه تفاوت های مختلفی از نظر سایز و ابعاد و نحوه نصب دارند به طور کلی یک هدف را دنبال می کنند. در مقایسه فن کویل سقفی توکار و فن کویل کانالی یک سری شرایط مطرح است که با هم بررسی می کنیم.

فن کویل ها چه می کنند؟

فن کویل سقفی توکار و کانالی و انواع مدل های دیگر در واقع یک دستگاه تهویه مطبوع محسوب می شوند که می توانند کاربرد خوبی بر روی حرارت هر محیط به صورت جداگانه کنترل نماید و همینطور سبب می شود که از انتقال آلودگی بین اتاق ها نیز جلوگیری صورت بگیرد. سیستم های فن کویل برای استفاده در ساختمان های آپارتمانی و اداری و هتل و پاساژها استفاده می شود. برخی از مدل ها نیز در ساختمان های بیمارستانی استفاده می شود اما شاید آن بازده فیلتر هوای مناسب را نداشته باشد و مشکل ساز شود.
در فن کویل سقفی توکار و کانالی و سایر مدل ها یک سری اجزا به صورت مشترک هستند، مانند فن، کویل های گرمایش و سرمایش و شیر هواگیری که هر یک دارای مشخصه های خاصی هستند.
فن کویل ها به دو طریق مورد استفاده قرار می گیرند. روال اول اینکه فن کویل ها تنها وظیفه سرمایش و گرمایش محیط را برعهده داشته باشند و وظیفه اصلی آنها تامین هوای تازه و همینطور تهویه هوای محیط باشد که به واسطه کانال های توزیع سبب انتشار هوا در محیط می شوند. در این مدل از فن کویل ها، ترموستات فن کویل فن را روشن و خاموش می کند و تنظیم برای میزان گرما و سرمای محیط صورت می گیرد.
صورت دیگر از فن کویل ها به این صورت است که علاوه بر اینک سرمایش و گرمایش برای محیط ایجاد می کنند سبب می شود تا تهویه هوا صورت بگیرد و همینطور هوای تازه تولید می کنند. در این مدل از فن کویل ها فن ها به واسطه دریچه ای که پشت فن کویل وجود دارد می تواند هوای تازه را دریافت کند و در محل پخش نماید. وضاح است که به واسطه این روش ها در هزینه های مربوط نیز صرفه جویی صورت می گیرد.
فن کویل ها تقسیم بندی خاص خود را دارد در واقع از نظر نصب، روکار یا توکار بودن و از نظر سرمایش و گرمایش تقسیم می شوند.
فن کویل سقفی توکار چه می کند؟
یکی از مدل های موجود فن کویل سقفی توکار است. این مدل از فن کویل ها در دو سبک کابین دار و بدون کابین طراحی می شوند و ظرفیت فن کویل سقفی توکار معمولاً بین 200 الی 1000 cfm ارزیابی می شود. نصب فن کویل سقفی توکار در داخل سقف کاذب طبقات قرار می گیرد اما شامل یک سری دریچه هوادهی و پنل های دسترسی است که بر اساس سلیقه مشتری ارزیابی می شود. این مدل از دستگاه ها کم صدا هستند و سادگی زیادی دارند و از سوی دیگر قیمت مناسبی نیز دارند و به نسبت مدل فن کویل های دیگر محبوبیت بیشتری دارند و برای ساختمان های مسکونی و اداری استفاده می شوند. قیمت فن کویل سقفی توکار یکی از مواردی است که سبب می شود بسیاری از افراد به سراغ آن بروند اما شاید نصب آن در داخل سقف کمی سخت به نظر برسد.

فن کویل کانالی چه می کند؟

مدل دیگر از فن کویل ها وجود دارد که مشهور به فن کویل کانالی است که البته با نام داکت نیز شناخته می شود. این فن کویل ها مانند مدل های سقفی هستند و در داخل سقف تعبیه می شود اما تفاوت فن کویل سقفی توکار و کانالی این است که در مدل کانالی نیاز به کانال کشی برای عملیات تهویه است.
از دیگر ویژگی هایی که برای فن کویل کانالی در نظر گرفته می شود صدای بلندی است که ایجاد می کند و در واقع بیشترین صدا به نسبت انواع فن کویل ها، به فن کویل کانالی تعلق می گیرد پس باید استفاده و نصب آن در راهروها و یا لابی ساختمان های تجاری صورت بگیرد. این مدل از فن کویل ها معمولاً شامل سه طرح کانالی سقفی توکار و کانالی سقفی روکار و همینطور دیواری در مدل های روکار و ایستاده هستند. ظرفیت فن کویل کانالی بیشتر از فن کویل سقفی توکار است و در حدود 800 الی 2200 cfm را شامل می شود و همینطور برای فشارهای استاتیک بالا و پایین قابل تولید هستند.

مقایسه فن کویل سقفی توکار و کانالی در یک نگاه

همانطور که در توضیحات بخش قبل اشاره شد یک سری تفاوت ها بین فن کویل سقفی توکار و کانالی وجود دارد که سبب می شود برخی از افراد به سراغ خرید فن کویل سقفی توکار بروند! مثلاً اینکه سر و صدای فن کویل سقفی توکار بسیار کم است اما مدل های کانالی بسیار پر سر و صدا هستند و در داخل آپارتمان نمی توان از آنها استفاده کرد.
برای مراکز تجاری بزرگ نیاز به ظرفیت بالا برای تهویه است و دیگر فن کویل سقفی توکار گزینه خوبی نخواهد بود چون فن کویل کانالی می تواند دو برابر مدل سقفی توکار ظرفیت داشته باشد بنابراین در این شرایط خرید فن کویل کانالی گزینه بهتری محسوب می شود.
موضوع دیگری که باید دقت شود اینکه فن کویل ها به طور کلی به واسطه نوع کاربرد قیمت گذاری می شوند و البته که کم صدا بودن فن کویل سقفی توکار یکی از دلایلی است که شاید به نسبت مدل های دیگر کمی گران به نظر برسد.
لوله کشی که برای فن کویل کانالی نیاز است بر روی انتخاب اثرگذار است و نیاز به مهندسی است که بتواند دقت لازم در این زمینه داشته باشد و رویکرد دقیقی را شامل شود فن کویل های کانالی به طور کلی در لیست دستگاه هایی قرار دارند که می تواند موقعیت اجرای خوبی داشته باشند اما کانال کشی خود یکی از بخش های مهم هزینه ای محسوب می شود و باید دقت لازم در این راستا صورت بگیرد.
کدام را بخریم؟
در خصوص خرید فن کویل باید دقت کنید که نیاز شما بر چه اساسی است. مثلاً فن کویل ها از نظر نوع سرمایش و گرمایش نیز بررسی و دسته بندی می شوند. فن کویل ها معمولاً در دو نوع دو لوله و چهار لوله طراحی شده اند که نوع دو لوله آنها شامل یک لوله رفت و یک لوله برگشت است و نوع چهار لوله آن نیز دارای دو لوله برای هدایت آب کویل و دو لوله برای برگشت آب است.
در انتخاب فن کویل ها چه از نوع سقفی و چه زمینی باید یک سری موارد را به طور دقیق بررسی کنید. اول از هر چیز باید به نوع معماری فن کویل دقت شود اینکه با فضای شما سازگار است یا خیر. نیاز است که ظرفیت ساختمان بررسی شود در واقع گاه نیاز به خرید فن کویل با ظرفیت بسیار بالا نیست و مدل هایی که ظرفیت متوسط دارند نیز برای ساختمان مناسب است. در مناطق معتدل به ازای هر متر مربع از فضای مسکونی ارتفاع سقف 3 متر می بایست ظرفیت 450 btu در نظر گرفته شود این گزینه برای ظرفیت سرمایش ارزیابی می شود. زمانی که مقدار ظرفیت برودتی تقسیم بر 22 یا 25 می شود ظرفیت تقریبی فن کویلی که برای ساختمان مورد نیاز است مشخص می شود.

کلام آخر:

قیمت فن کویل ها به چه صورت ارزیابی می شود؟

برخی می گویند قیمت فن کویل سقفی توکار مناسب است و برخی این اعتقاد دارند که این محصول به دلیلی کارایی خوب و بی صدا بودن قیمت بالایی دارد. یکی از مواردی که روی فن کویل ها تاثیر می گذارد ظرفیت کارکرد آن است. در واقع ظرفیت کارکرد فن کویل ها بر اساس موقعیتی که دارد مشخص می شود. برخی از فن کویل ها هستند که در نصب موقعیت مناسبی دارند و برخی دیگر در ساختار دارای یک سری تفاوت ها هستند. البته که شما باید بتوانید در قیمت این محصول دقت لازم را داشته باشید.
یک موضوع دیگر که در خصوص فن کویل ها دیده می شود اینکه این محصول دارای سطح اجرای خوبی است و می تواند برای برخی از مناطق استفاده شود. دقت کنید که فن کویل ها در بهترین شرایط می توانند اصول استفاده مشخصی داشته باشند و ظرفیتی که برای آنها ارزیابی می شود با هم فرق دارد. معماری و نحوه نصب از دیگر مواردی است که برای فن کویل ها در قیمت نهایی اثر گذار است. برخی از مدل ها مانند فن کویل کانالی چون نیاز به سطح کانال کشی گسترده دارند معمولاً هزینه های اضافی را در بر می گیرند. یک رویکرد مناسب در خصوص فن کویل ها این است که می تواند بر اساس سطح اجرایی خود قابلیت نصب و بررسی دقیقی داشته باشند.
این دستگاه ها در بهترین شرایط می توانند هم در نصب موقعیت خوبی داشته باشند و هم فضای کمتری را اشغال کنند. همه چیز بستگی به انتخاب شما بر اساس موقعیت شما دارد.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.
نویسنده: