مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

نحوه عملکرد ایرواشر

نحوه عملکرد ایرواشر

ژانویه 16, 2021
دریافت لیست قیمت===> لیست قیمت ایرواشر

ایرواشر ها شامل سه قسمت اصلی هستند که هر یک عملکرد خاص خود را دارند. در این مقاله تمرکز ما بر روی نحوه عملکرد ایرواشر است.

سه قسمت اصلی ایرواشر

بخش اول اتاقک اختلاط:

این بخش از دستگاه ایرواشر بسیار مهم است و عملکرد این دستگاه وابستگی مستقیمی به این بخش دارد. اینطور که بررسی ها نشان داده است دو دریچه وجود دارد که هر یک شامل دمپرهای قابل تنظیم هستند، هوا از طریق دو دریچه وارد اتاقک اختلاط می شود. طراحی دمپرها به صورتی است که نیاز به 20 درصد هوای تازه و 80 درصد هوای برگشتی دارد. مشخص است که این موقعیت از سوی نوع طراحی ایرواشر ارزیابی شده است. در صورتی که دریچه ها در حالت تمام باز باشند افت فشار هوا وجود دارد که به میزان 0.07 در نظر گرفته شده است.

مکانیزم ایرواشر به صورتی است که هوای برگشتی این پروسه اختلاط را طی کرده و از داخل فیلتر آلومینیومی قابل شستشو عبور خواهد کرد. اینطور که ارزیابی ها نشان می دهد فیلترها از توری آلومینیومی موج دار تهیه شده اند که شامل دو پایه هستند و ضخامت هر یک 5 سانتیمتر است. این فیلترها برای افزایش سطح فیلتر گزینه خوبی هستند و در نهایت سبب تقلیل افت فشار هوا می شوند که در قالب v شکل منتقل می شوند. البته در برخی از دستگاه فیلترها شامل مدل های تخت هستند.
برای اینکه پروسه جذب گرد و غبار به درستی صورت بگیرد و افزایش داشته باشد نیاز به درخواست مشتری است که بر اساس سایر فیلترها مقدور خواهد بود.

بخش دوم اتاقک کویل:

در بررسی نحوه ساختار ایرواشر، یکی دیگر از بخش های مهم اتاقک کویل است. شرایط به این صورت است که هوا از روی فیلتر عبور می کند و گرد و غبار به واسطه فیلتر جذب می شود. برای اینکه شرایط مطلوبی فراهم شود از روی کویل های مختلفی که در اتاقک کویل وجود دارد عملیات تعبیه صورت می گیرد. شرایط اتاقک کویل به این صورت است که یک سری موقعیت اجرا می شود. مثلاً کویل های آب گرم، کویل های بخار و کویل های آب سرد که هر یک وظیفه مخصوص به خود را دارند.
در تولید کویل ها از فین های آلومینیومی و همینطور لوله های مسی استفاده می شود و آرایش 25 در 50 برای آن ارزیابی می شود. لوله های مسی 8/5 هستند. به طور کلی مشخصات ورود و خروج آب با بخار نیز باید بررسی شود.
کویل های انبساط مستقیم از کویل و لوله های گرمایی به صورت مستقیم استفاده می کنند و کویل بخار نیز لوله های فولادی به سفارش مشتری را فراهم می سازند و به طور کلی یک سری مشخصات در اتاقک کویل نصب می شود.

بخش سوم اتاقک فن و الکتروموتور:

پس از اینکه هوا از اتاقک کویل عبور کرد، به واسطه فن نصب شده در اتاقک فن وارد کانالهای توزیع می شود. فن هایی که برای این اتاقک در نظر گرفته می شود باید از نظر کیفیت بسیار عالی باشند به طوری که نیاز است مهر اصل ایتالیا داشته باشند. فن ها شامل تیغه های منحنی به سمت جلو هستند و مکش این فن ها به صورت دوبل است. در فن ها تسمه و فولی نیز طراحی شده است به طوری که کلاس حرارتی اف و همینطور کلاس حفاظتی مشخصی را پوشش داده است.

بهینه سازی طراحی ایرواشر

دستگاه ایرواشر طراحی خاص خود را دارد به طوری که سازوکار های مخصوص به خود را شامل شده است. بهینه سازی طراحی و مکانیزم ایرواشرها برای هر بخش به صورت روتین ارزیابی می شود.
یک بخش به اسم خنک کننده اسپری و قطرات آب است که به سمت داخل خنک کننده اسپری افشانده می شود. این رویکرد سبب می شود که هوا از سمت چپ وارد سیستم شود و از سوی دیگر آب از نازلهای نصب به بخش میانی خنک کننده اسپری می شود.
مورد بعدی قطرات آبی است که به دیواره ها برخورد می کند و در نهایت باز هم برگشت داده می شود و وارد محفظه اسپری نفوذ می کند. زمانی که میزان سرعت قطرات آب به صفر برسد قطرات شروع به حرکت به سمت عقب می کند و در نهایت مخالف سرعت پیش می رود. این مرحله به صورتی است که توسط هوا حمل می شود.
یک شبیه سازی عددی در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد نیروی گرانشی سبب می شود که مشخصه های دما به بخش تحتانی ارسال شده باشد. نتیجه به این صورت است که توزیع غیر یکنواخت دما ایجاد می شود.
زمانی که سرعت اولیه افزایش می یابد، مکانیزم air washer نیز بیشتر و بیشتر می شود و زمانی که نسبت سرعت بهینه بیشتر شود کارای ایرواشر نیز به حد آخر می رسد.
روند به صورتی است که سبب بهینه شدن در ورای نقطه مشخص می شود. در نهایت قطر قطرات آب نیز کاهش می یابد و اثربخشی آن نیز کمتر می شود. در صورتی که نیاز به بهینه سازی ایرواشر باشد این موارد بسیار مناسب هستند.

سیستم هواساز ایرواشر

اگر بخواهیم مکانیزم ایرواشر را به طور دقیق تر ارزیابی کنیم مورد بعدی آب سرد است که به صورت مستقیم وارد جریان هوای گرم و مرطوب می شود که از پیش فیلتر شده اند و پروسه اسپری صورت می گیرد. آب سرد اسپری شده سبب می شود که گرمای هوا گرفته شود و زمانی که دمای آب از دمای نقطه شبنم کاهش یابد سبب می شود که رطوبت هوا چکانده شود.
یک سری نازل های پاشش آب نیز وجود دارد که باید تنظیمات خاص خود را داشته باشد تا بتواند طبق شرایط ایرواشر با جریان یا خلاق جریان هوا کار کند.
یک بخش دیگر یک ماده پر کننده بستر است که سبب می شود سطح تماس آب با جریان هوا تنظیم شود این ماده در تغذیه ایرواشر نقش مهمی دارد. بسته به سرعت هوا در سیستم یک سری خصوصیات قطرات آب نیز مطرح می شود و نیاز است که یک مه زدا در بخش پایین سیستم استفاده شود.

عملکرد ایرواشر در حالت گرمایش

نحوه عملکرد ایرواشر در حالت گرمایش به این صورت است که یک سری کویل های آب گرم وجود دارد که به شکل لوله های مارپیچی هستند. این لوله ها در داخل ایرواشر تعبیه شده اند. به طور کلی اتصال آن ها از طریق لوله کشی به موتورخانه یا پکیج است. در این دستگاه به صورت همزمان آب گرم در کویل ها جریان پیدا می کند و سبب عبور فن هوا از روی لوله های گرم کویل می شود. زمانی که میزان دمای هوا بالا برود، هوای گرم وارد محیط ساختمان می شود.
اگر به مدل کوچک این دستگاه دقت شود ایرواشر به جای اتصال به موتورخانه ها شامل یک سری لوله کشی به پکیج دیواری گازسوز می شود. به طور کلی سیستم ایرواشر در حالت گرمایش عملکرد بسیار خوبی دارد. قدرت گرمایی آن بالا است و مانند سرویس گرمایش دستگاه هواساز عمل می کند.
زمانی که پروسه گرمایش صورت گرفت فرایند فیلتر کردن و همینطور تصفیه هوا نیز به بهترین نحو صورت می گیرد و سبب می شود که یک سری تجهیزات تعبیه شود و همینطور امکانات رطوبت زنی نیز فراهم می شود و می تواند مشکلات مربوط به خشکی هوا را در فصل زمستان برطرف سازد. همینطور از یک سری عواقب بر روی تنفس و پوست نیز تا حدی جلوگیری می کند.

عملکرد ایرواشر در حالت سرمایش

نحوه عملکرد ایرواشر در وضعیت سرمایش با گرمایش متفاوت است و نیاز است که دقت ویژه ای در این زمینه صورت بگیرد. در حالت سرمایش، دستگاه ایرواشر به صورت تبخیری کار می کند  شبیه به کولر آبی.
در این روش یک سری نازل وجود دارد که سبب می شود آب با فشار بالا روی جریان های عبوری تزریق یا اسپری شود و در نهایت به شکل ذرات پودری درآید.
ذرات پودری بر اثر تزریق آب ایجاد میشوند و در نهایت سبب تبخیر می شوند. از سوی دیگر حرارتی ایجاد شده است که از هوای عبوری لوله ها گرفته شده و سبب می شود که دمای هوا کاهش یابد. در نهایت هوای خنک ایجاد می شود و به نوبه خود حالت گرمایشی تصفیه شده خواهد داشت. زمانی که این ذرات با آب تبخیر شده ترکیب می شوند. یک میزان رطوبت نسبی برای محیط ایجاد می شود و رطوبت بیشتر و بیشتر می شود.
دقت شود که شرایط تنظیم رطوبت هوای سیستم در حالت سرمایش وجود ندارد و ممکن است که میزان رطوبت موجود در محیط بیشتر شود. سیستم ایرواشر برای مکان های مرطوب گزینه خوبی نخواهد بود اما برای محیط های گرم و خشک گزینه خوبی است.
ایرواشر ها در واقع دستگاهی هستند که برای تولید گرمایش بهترین گزینه محسوب می شود و اگر با دستگاه های مکمل مانند چیلر و فن کویل و … نیز استفاده شوند هوای خروجی ایده آل می شود. به طور کلی ایجاد سرمایش برای محیط های مرطوب و ساحلی توسط دستگاه ایرواشر کمی دشوار است و سبب میشود که رطوبت موجود در محیط و خنک کردن هوا وجود نداشته باشد. سیستم های هواساز برای محیط های مرطوب گزینه بهتری هستند و همینطور پکیج یونیت ها که به نسبت قیمت ایرواشر نیز شرایط بهتری دارند.  قیمت ایرواشر بر اساس قطعات و نوع سازه مشخص می شود.

دریافت لیست قیمت===> لیست قیمت ایرواشر
برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: