مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

هواساز چیست و چگونه کار می کند؟

هواساز چیست و چگونه کار می کند؟

ژانویه 2, 2021
دریافت قیمت===> لیست قیمت هواساز

در این مقاله قصد داریم در مورد عملکرد دستگاه هواساز صحبت کنیم و نحوه عملکرد این دستگاه را بررسی کنیم. ساختار دستگاه هواساز ساده است.

این دستگاه شامل تعدادی کویل حاوی آب سرد و گرم است و همینطور از فن و تعدادی فیلتر و رطوبت زن به همراه یک سری محفظه های تامین و توزیع هوای سرد و گرم تشکیل شده است.

طرز کار هواساز به زبانی ساده

اگر قرار باشد در مورد نحوه عملکرد دستگاه هواساز به زبانی ساده صحبت کنیم شرایط به این صورت است که آب سرد از دستگاهی مانند چیلر یا مینی چیلر ورود می کند و آب گرم در بویلر یا پکیج وارد می شود و در نهایت به واسطه لوله کشی موجود به هواساز منتقل می شود.

 هواساز یک فن بزرگ یا چندین فن کوچک قرار دارد که هوا به واسطه آن در اطراف کویل ها دمیده می شود.

حال نوبت به سرد یا گرم شدن هوا است که پس از این امر هوای مورد نظر در ساختمان توزیع می شود.

در فصل گرم جریان آب سرد کمی متفاوت است به طوری که آب سرد در کویل ها جاری می شود و به آن هواساز سرمایشی گفته می شود و در فصل سرد نیز آب گرم در کویل ها جریان دارد و به آن هواساز گرمایشی لقب داده می شود.

برخی از مدل های دستگاه هواساز به این صورت است که دارای کویل آب سرد هستند و به آن dx گفته می شود.

 چیلر به صورت مستقیم به کویل حاوی مبرد هواساز متصل می شود. در چنین شرایطی نامی که برای کویل در نظر گرفته می شود اواپراتور است.

در اتصال dx به جای اینکه توسط چیلر آب، خنک سازی شود و ارسال به هواساز صورت بگیرد، گاز فریون به صورت مستقیم به کویل هواساز منتقل می شود و مبرد مستقیماً در کویل جاری می شود و دمای هوای اطراف کویل نیز تا حد زیادی کاهش می یابد. دستگاه هواساز برای برخی از پروژه ها در ابعاد بزرگ استفاده می شود.

طرز کار هواساز از نظر تصفیه هوا

می دانیم که وظیفه اصلی و اولیه برای دستگاه هواساز تصفیه هوا است. در واقع این رویکرد وابستگی شدید به فیلترهای دستگاه دارد.

به صورت استاندارد در هواساز تهویه از یک سری فیلترهای قابل شستشو به صورت آلومینیومی استفاده می شود که بر اساس نوع کاربری می توان فیلترها را تغییر داد. مثلا فیلترهای قابل شستشو و کیسه ای و یا هپا مورد نیاز است. نصب این فیلترها بر اساس موقعیت نصب صورت می گیرد.

طرز کار هواساز از نظر تهویه

دستگاه هواساز تهویه قابلیت های دیگری دارد و معمولاً این رویکرد در فصل گرم سال بیشتر دیده می شود. در فصل گرم سال که هواساز تهویه در وضعیت سرمایش کار می کند، بخار آب موجود در هوا از سطح کویل عبور می کند و با سطح سرد فلزی کویل برخورد می کند و تبدیل به آب مایع می شود. پس از اینکه چکیدن و جمع شدن در محفظه صورت گرفت از یک مجرای دیگر خارج می شود.

به این ترتیب رطوبت هوا تا حد زیادی گرفته می شود. در صورتی که هدف اصلی این باشد رطوبت هوا افزایش داشته باشد نیاز است که در مسیر عبور هوا یک دستگاه هواساز تهویه نصب شود که در آن از وسایل رطوبت زنی استفاده شده باشد مثلاً افشانک های تزریق کننده آب در هوا و یا رطوبت موجود در هوا نیز مهم است.

طرز کار هواساز از نظر تامین هوا

طرز کار دستگاه هواساز بر اساس تامین هوا ارزیابی می شود به طوری که نیاز است پروسه تامین هوا به دقت بررسی شود. در واقع دستگاه هواساز در بیرون از ساختمان نصب می شود و سبب می شود که هوا به سه شکل مشخص تامین شود.

بر اساس نوع کاربری نیز انتخاب صورت می گیرد. هوا به صورت تازه و صد در صد از بیرون تامین می شود و ارسال آن به داخل ساختمان صورت می گیرد که به آن فول فرش گفته می شود.

موقعیت بعدی مربوط به سیرکوله کردن است که شامل گردش صد در صد هوای داخل شده و هوای تازه از بیرون تامین نمی شود.

در حالت بعدی بخشی از هوا از بیرون تامین می شود و بخشی نیز به واسطه هوای برگشتی داخل ساختمان بوده که با هم ترکیب می شود و این ترکیب در محفظه اختلاط صورت می گیرد.

هواساز چطور کار می کند؟

اگر بخواهیم نحوه عملکرد دستگاه هواساز را توضیح دهیم شرایط به این صورت است که لوله کشی های انجام شده آب مورد نیاز به واسطه منبع به کویل دستگاه منتقل می شود.

با رسیدن آب سرد و یا گرم به کویل یک سری فن های دمنده موجود در محفظه روی کویل ها دمیده می شوند و هوای موجود را به سمت دریچه های خروجی منتقل می کنند. در واقع ایجاد هوای گرم یا سرد بر اساس شرایط و نیاز محیط بررسی می شود.

هواساز ها وظیفه فیلتراسیون هوا را به عهده دارند. برای اینکه از چندین لایه فیلتر نیز استفاده می شود که قابلیت شستشو دارند.

زمانی که هوا از لایه فیلتر عبور می کند هر میزان آلودگی و مواد آلاینده ای که در خوا موجود باشد در بافت فیلتر جذب می شود و یک هوای تمیز و عاری از آلودگی وارد فضای داخلی می شود.

این رویکرد سبب می شود که سلامت و بهداشت محیط حفظ شود.

موقعیت نصب دستگاه

به طور کلی دستگاه هواساز در ابعاد بزرگ تولید شده و به شکل اتاقک های فلزی بزرگی ساخته شده اند. محل نصب این دستگاه در فضای بیرون از ساختمان در نظر گرفته می شود.

از آنجایی که صدای زیادی در حین عملکرد تولید می کند بهتر است که دور از محل سکونت و استراحت افراد باشد.

با توجه به نوع قرار گرفتن دستگاه در فضای بیرون برای انتقال هوا نیاز است که موقعیت کانال کشی به درستی صورت می گیرد و توزیع هوا در فضای داخلی ساختمان به درستی دنبال شود.

نحوه تامین هوا در این سیستم شامل سه روش است.

 هواساز در انواع مختلفی تولید می شود. یک نوع از هواسازها صنعتی است که برای محیط هایی نظیر کارخانه و کارگاه و موارد دیگری مشابه به آن نصب می شود.

این مدل از هواسازها دارای انرژی بالایی هستند و معمولاً ابعاد ساخته شده برای آنها بزرگ است.

مدل دیگر هواساز خانگی است که در نوع ضعیف تر هستند و همانطور که از نامشان مشخص است برای مصارف خانگی استفاده می شود. این مدل از هواسازها در مقایسه با هواسازهای صنعتی قیمت ارزان تری دارند.

هواسازها بر اساس سبک اجرایی که دارند سبب ترکیب جریان هوای داخلی و خارجی می شوند. سرما و گرما متناسب با فصل تولید می کنند. سبب تعدیل رطوبت نسبی هوا می شوند. سبب می شود که سرعت و جهت جریان هوا به درستی تامین شود.

از سوی دیگر سبب فیلتر کردن هوا می شوند. دقت شود که هواساز به تنهایی به عنوان سیستم تولید سرما و گرما نبوده و یک دستگاه است که جریان هوا را از طریق فن عبور می کند.

فن روی کویل ها قرار گرفته که حاوی سیال هستند و سبب تولید هوای گرم یا سرد می شوند. هواسازهای صنعتی در مدل های یگانه، دوگانه و هوشمند طراحی شده اند.

مزایای اصلی 

دستگاه هواساز به طور کلی در لیست دستگاه های سرمایشی و گرمایشی قرار دارد و همینطور از آنها همراه با ایرواشر استفاده می شود که هوای تمیز تولید می کند.

 این محصول برای استفاده از ترموستات های اتاقی نیز استفاده می شود که شامل کنترل هواساز می شود.

این دستگاه نیازی به لوله کشی های بلند فن کویل ندارد. قیمت هواساز و قیمت فن کویل با هم قابل مقایسه هستند و هواساز ها قیمت مناسب تری دارند.

 سوی دیگر این محصول از نظر نصب و نگهداری ساده و آسان طراحی شده است و بازدهی بالایی داشته و بهره وری آن نیز مناسب است.

این دستگاه انتخابی مناسب برای تهویه هوا در فضاهای بزرگ است و می تواند یک رویکرد خوب محسوب شود.

 دستگاه هواساز برای اماکن عمومی مانند رستوران و تالار و سینما و همینطور سالن های تئاتر استفاده می شود. این دستگاه برای هتل ها و بانک ها و سالن های پرورش قارچ نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در استادیوم های ورزشی و همینطور کارخانجات صنعتی نیز استفاده می شود. 

دستگاه هواساز شامل کویل پیش گرمکن و رطوبت زن بوده و همینطور از کویل های سرمایشی و رطوبت گیر استفاده می شود. از سوی دیگر فن و کویل حرارتی کمکی و مبدل های حرارتی و آنتالپی نیز وجود دارد.

ترموستات ها از بخش های مهم برای دستگاه محسوب می شود. یک محفظه با عنوان میکسینگ وجود دارد و همینطور شامل مواردی مثل لرزه گیر است.

اینطور که بررسی ها نشان می دهد هواسازهای بهداشتی برای تولید هوای استریل در یک مکان استفاده می شود و مواردی که شامل فیلترهای جداگانه هستند برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار گزینه خوبی هستند.

برخی از هواسازها مجهز به فن سانتریفیوژ هستند و سبب میشود که هوای مطبوع به صورت یکنواخت توزیع شود و در گردش در آید.

دریافت قیمت===> لیست قیمت هواساز
رای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

 

نویسنده: