مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

کاربرد چیلر در صنایع

کاربرد چیلر در صنایع

آگوست 9, 2021
برای ارتباط با مهندسین ما با شماره های زیر تماس بگیرید.

کاربرد چیلر در صنایع مختلف دیده می شود اما از صنایع بسیار مهم در راستای استفاده از چیلر، صنایع غذایی، لبنی، دارویی و پلاستیکی است که قصد توضیح در این مورد داریم.

 صنایع غذایی

چیلر در صنایع غذایی دو کاربرد مهم و اساسی دارد.

مورد اول اینکه سبب می شود آب سرد برای سرمایش پروسه ها و همینطور تجهیزات مختلف ایجاد شود تا کیفیت مواد غذایی بهبود یابد و همینطور آب آشامیدنی نیز کیفیت بهتری داشته باشد.

مورد دوم جهت خنک کاری است و سبب می شود که هوایی با دما و رطوبت کنترل شده ایجاد شود که سبب می شود شکل دهی مناسبی صورت بگیرد و نگهداری برخی از مواد غذایی خاص به واسطه دستگاه های مکمل مثل هواساز بهبود یابد.

چیلرها نقش سردسازی آب یا محلول آب را ایفا می کنند و به طور کلی گلیکول برای دمای کمتر از صفر نیز هستند.
آبی که سرد شده است به صورت مستقیم وارد دستگاه های صنعتی به خصوص در بخش تولید و بسته بندی مواد غذایی می شود

و همینطور شرایط به صورتی است که وارد دستگاه هایی به اسم هواساز نیز می شود و در نهایت سبب می شود که هوای عبوری از هواساز سرد شود و بتواند میزان خنک سازی مورد نظر را در تهویه سالن انجام دهد و یا سبب شود تا هوای بهداشتی با رطوبت کنترل شود و یا هوای سردی فراهم شود تا مواد غذایی بتوانند در شکل درست خود تهیه و نگهداری شوند.

موضوع دیگر

اینکه بارها دیده شده است که در برخی موارد به جای اینکه از چیلر استفاده شود از آیس بانک در صنایع غذایی قرار می شود

اما تفاوتی که بین این دو مورد وجود دارد نشان می دهد که چیلر ها از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه تر هستند و سبب می شود که هزینه کمتر شود،

از نظر عملکرد کارایی بالایی دارند و همینطور این توانایی را دارند که بتوانند دما را به طور دقیق و مناسب تر کنترل نماید.
آیس بانک ها معمولاً قیمت ارزان تری دارند اما از آنجایی که مصرف انرژی آنها زیادتر از چیلر است سبب می شود که در مدت زمان کمی، هزینه جبران شود و در کیفیت فرایند سردسازی نیز اثر مستقیمی روی کیفیت محصول بگذارد.
بسیاری از محصولات غذای در زمان تولید باید در یک دمای کنترل شده دقیق نگهداری شوند و این رویکرد سبب می شود تا شکل و مزه و ماندگاهی در شرایطی بهینه قرار بگیرد و اهمیت زیادی دارد.

کاربرد چیلر در صنایع غذایی در طرح ها و مدل های مختلف

یکی از مدل های چیلر که در صنایع غذایی استفاد می شود مدل هوا خنک پرتابل است که ر واقع قابلیت حل دارد و برای ظرفیت های کم استفاده می شود.
گزینه دیگر هوا خنک ثابت است که در ظرفیت های مختلف استفاده می شود منظور ما از هواخنک همان نوع کندانسور است.
سومین گزینه آب خنک به همراه برج خنک کننده است و چهارمین مورد نیز به صورت کندانسینگ یونیت بوده که مربوط به شرایطی است که مجبور هستیم، به جای آب از مبرد به شکل مستقیم در فرایند سرد سازی استفاده نماییم.
در نهایت برخی از چیلرهای زیر صفر و بالای صفر درجه نیز هستند که کاربرد و شرایط استفاده مخصوص به خود را دارند.

صنایع لبنی

برخی از مدل های چیلر های صنعتی در صنایع لبنی استفاده می شوند و سبب می شود که از فاسد شدن محصول پیش از بسته بندی و ارسال به انبار جلوگیری صورت بگیرد.
مورد دیگر خنک کاری غلتک های مورد استفاده برای خط تولید هستند.
همینطور سرمایش و کاهش رطوبت در تونل های خنک کننده محصولات غذایی از موارد مهم این چیلر ها محسوب می شود.
کاربرد چیلر در صنایع لبنی به صورتی است که سبب می شود فرآیند ساخت خمیر به طور دقیق صورت بگیرد.
همینطور سبب می شود که دمای مخمر در یک محدوده ایده آل نگهداری شود. روند خنک کاری شیر پس از پاستوریزه کردن را نیز صورت می دهد.
این دستگاه به صورتی است که فرایند سردسازی را به خوبی انجام می دهد.
کاربرد چیلر در صنایع لبنی سبب کاهش دنا و منجم کردن انواع بستنی در زمان تولید می شود و همینطور ماشین آلاتی که در راستای بسته بندی محصولات غذایی هستند را خنک می سازد.
کاربرد چیلر در صنایع لبنی سبب خنک نگه داشتن بستنی، پنیر و ماست می شود و برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات غذایی گزینه خوبی است به خصوص در پروسه تولید و انبار یکی از بهترین موارد محسوب می شود و سبب می شود تا هر واحدی که نیاز به کار در شرایط خاص دمایی دارد به بهترین نحو اجرا شود.

 صنعت تزریق پلاستیک

می دانیم که کارخانه های پلاستیک یکی از مهمترین و بزرگترین کارخانه های صنعتی چه در ایران و چه در کل جهان محسوب می شود.

این کارخانه ها در زمینه بسته بندی مواد غذایی و داروها و همینطور سرگرمی و صنایع هوافضا ارزیابی می شوند.
در این صنایع یکی از موارد و اهداف مهم این است که روغن دستگاه خنک شود و همینطور قالب ها نیز خنک سازی شوند.
کاربرد چیلر در صنایع تزریق پلاستیک به صورتی است که سبب جریان بالای آب سرد می شود و یکی از اصلی ترین نیاز ها در صنعت مدرن هستند.

می دانیم که در صنعت، زمان حکم طلا را دارد و در نهایت در هر روشی سبب می شود که بهینه سازی زمان در فرایند های تولید قطعات پلاستیکی صورت بگیرد و سبب درآمدزایی شود.

از سوی دیگر دما نیز از پارامترهای مهمی محسوب می شود که روی کیفیت قطعات پلاستیکی تولید اثر می گذارد و این موضوع در زمان تولید آنها بوده و سبب افزایش راندمان تولید می شود.

چیلرهای صنعتی

چیلرهای صنعتی دارای راندمان بالایی بوده و این قابلیت را دارد که بتواند تولید بهینه ای را تضمین نمایند و در واقع دستگاه به صورتی است که سبب می شود زمان تولید کمتر شود و این موضوع به افزایش درآمدزایی کمک می کند.
در تولید محصولات پلاستیکی کی از بخش های مهم زمان تولید قطعات پلاستیکی است که سبب خنک کردن قطعات پلاستیکی تولیدی از قالب بیرون می شود و این در حالی است که اگر از چیلر های صنعتی در محیط تولید برای خنک کردن استفاده شود، کیفیت افزایش یابد و زمان تولید نیز کمتر می شود و همه این ها یعنی درآمدزایی بیشتر می شود! محدوده خنک کردن چیلر ها بین 7 الی 30 درجه سانتیگراد است.
بخش زیادی از قطعات پلاستیکی از روش تزریقی تهیه می شوند و گرمادهی به پلاستیک از طریق تزریق صورت می گیرد، در این حالت پلاستیک ها در داخل قالب تزریق ریخته می شود و سبب سرد شدن پلاستیک می شود و شکل می گیرد.

 صنایع دارویی

در صنایع دارویی، دما یکی از مهمترین موارد هستند و برخی از داروها باید در دمایی بسیار دقیق و خنک تولید و نگهداری شوند.

در واقع چیلر های سردخانه ای شامل دو بخش داخلی و خارجی هستند که در واقع منظور همان دستگاه هایی است که در داخل و خارج از سردخانه قرار می گیرند.
دستگاه هایی که به منظور کندانسور استفاده می شود سبب می شود که در خارج از مجموعه و فن کویل ها نصب شود و سبب تعبیه لوله هایی شود که به هم متصل هستند.

 در سایر صنایع

از کاربرد چیلر می توان در صنایع مربوط به نگهداری مواد غذایی و گوشت و مرغ استفاده کرد تا کیفیت آن حفظ شود.
این محصول به صورتی طراحی شده که به منظور نگهداری بسیار یاز تجهیزات و داروها در مصارف پزشکی نیز کاربرد دارد.
همینطور از این دستگاه در فرآیند یخسازی نیز استفاده می شود و در بخش هایی از کارخانه که فرایند نیاز به سرمایش دارد نیز گزینه خوبی محسوب می شود.
از کاربرد چیلر می توان برای آبسردکن های صنعتی نیز نام برد که گزینه خوبی هستند.
ظرفیت چیلر های سردخانه ای به صورتی هستند که می توانند محصول را با بهترین کیفیت حفظ نمایند.

کلام آخر:

 صنایع شیمیایی

موضوع از این قرار است که در کاربرد صنعتی از چیلرها برای خنک کاری کنترل شده در صنایع شیمیایی نیز استفاده می شود و مکانیزم ها و ماشین آلات کارخانه ای نیز موارد خوبی هستند.

کاربرد چیلر در صنایع شیمیایی و ریخته گری و قالب سازی نیز استفاده می شود.
کاربرد چیلر در محیط های تجاری نیز ثابت شده است به طوری که به کاهش رطوبت هوا کمک می کند و همینطور مربوط به واحدهای اداری صنعتی و تجاری متوسط تا بزرگ می شود.

موقعیت این چیلرها به صورتی است که می تواند رویکرد مناسبی را در بر بگیرد و شاخص گذاری مخصوصی داشته باشد.
طراحی و ساخت چیلرهای صنعتی به صورتی است که بر اساس ظرفیت سرمایشی ارزیابی می شود.

به طور کلی موقعیت این دستگاه به صورتی است که می تواند در صنایع مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.
چیلر ها به طور کلی برای صنایع مختلف می تواند گزینه خوبی باشد و در نهایت سیکل تراکمی مشخصی را در بر می گیرد.

البته که کاربرد چیلر جذبی به صورتی است که ساز و کار دقیقی را در بر می گیرد. بررسی ها مشخص کرده است که چیلر ها در صنایع می توانند نقش کنترل کننده قوی ایفا نمایند.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: