مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

طرحی و ساخت انواع کویل های مسی

طرحی و ساخت انواع کویل های مسی

آگوست 5, 2023

کوئل مسی دستگاهی برای تبدیل انرژی  می‌باشد و دردستگاهایی مانند ایر کولر و فن کوئل و هواساز وکندانسور به کار گرفته می شود. شرکت واته تولید کننده و طراح باسابقه انواع مبدل‌های لوله‌ای و حرارتی است و دارای خدمات پس از فروش به مدت یکسال می باشد .

 کویل‌های مسی درنهایت از لوله‌های مسی با سایزهای گوناگون تولید میگردد که هر کدام برای مبدلی مورد نیاز است.غالبا خنک سازی سیال گرم داخل لوله به دو روش هوا خنک و آب خنک انجام می شود و در سیستم های هوارسانی موجب زیاد شدن یا کم شدن دمای محیط مورد تهویه می شوند. از کویل مسی در مواردی مانند کولینگ تاور،هواساز،منبع کویلی،داکت اسپلیت و غیره استفاده می‌گردد که بسیار در دهه گذشته مورد توجه زیادی  قرار گرفته است.کویل‌های مسی از رفت و برگشت تعدادی مشخص لوله‌ی مس و درنهایت اتصال هدر یا کلکتور تشکیل می‌شوند.از این نوع مبدل‌های مسی برای تولید کویل سرمایشی و گرمایشی محیط یا آب استفاده می‌شود.

کاربرد انواع کویل مسی

این مبدل‌ها در بسیاری از دستگاه ها قابل نصب بوده که در ادامه  تمامی آنها را توضیح خواهیم داد .اما عملکرد اصلی این کویل‌ها به دلیل رسانای بالاتر از آلومینیوم اغلب در تاسیسات برودتی و گرمایشی مخاطب بیشتری  دارد..میزان انتقال حرارت مس تقریبا دو برابر بیشتر از کویل آلومینیومی می‌باشد.به همین منظور است که در تمامی آبگرمکن‌های دیواری و صنعتی از کویلی با لوله‌های مس استفاده می‌شود.کاربردهای این کویل‌ها متفاوت بوده هر یک مقدار فشار معینی را تحمل میکنند ولذا برای این بخش محاسباتی پیچیده باید  توسط کارشناس فنی  انجام شود. انواع مبدل مسی شامل:

کویل مسی کولینگ تاور

این نمونه از مبدل‌های مسی غالبا در راستای خنک کاری دمای آب طراحی شده‌اند و از کارایی و بازدهی بالایی برخوردار هستند.طراحی کویل بر اساس یک سری پارامترهای محاسباتی بوده که تعیین کننده ظرفیت نهایی کولینگ تاور است.برای سیستم های خنک کننده صنعتی اولین آیتم مهم دریافت دلتا تی یا در اصلاح اختلاف دمای ورود و خروج آب از کویل است.

محاسبه این بخش برگرفته از براورد دبی آب ،فشار و دمای کاری میباشد.لوله های مسی استاندارد برای این محصول از سایزهای 5.8 /3.4 و 7.8 اینچ توصیه میگردد.برای انتخاب ضخامت مناسب آیتم فشار کاری کویل باید بررسی گردد اما به طور کلی این دسته از مبدل های حرارتی می بایست از لوله های مسی با ضخامت 0.63 الی 0.81 میلیمتر باشند.کلکتور با توجه به ظرفیت مبدل از 2 اینچ الی 6 اینچ انتخاب میشود و معمولا از لوله های گالوانیزه یا مسی می باشند.

کویل مسی هواساز

کویل مسی هواساز گونه ای مختلف از مبدل‌های حرارتی و برودتی به شمار می رود که در دو نوع سرمایشی و گرمایشی در دستگاه هواساز به کار میرود. این  مدل  غالبا  برای کم کردن یا زیاد کردن دمای محیط به وسیله هوارسان ها طراحی شده که بستگی به مقدار ظرفیت هواساز دارند و طراحی میشوند.کویل‌های مسی در دستگاه های سرمایشی و گرمایشی دارای مقیاس اندازه گیری  فین هستند تا میزان حرارتی مبدل بالا رود. فین پلیت از جنس آلومینیوم در انواع بلوفین،گلدفین سینوسی بالاترین مصرف فین را در بین انواع صفحات حرارتی دارند.لوله مسی استاندارد برای تولید یک کویل مسی هواساز از سایزهای : 3.8،1.2،5.8 inch می باشد که دارای ضخامتی بین 0.45 الی 0.81 m.m هستند.این مدل کویل از دو نوع مداربندی فول و نیم طراحی می شوند و  طراحی لوله به صورت مثلثی یا لوزی می باشد.

کویل مسی منبع کویلی

این نوع از مبدل‌های حرارتی غالبا باعث زیاد شدن دمای آب منبع می شوند.  در ایران طراحی و ساخت کویل موتور خانه به دو صورت U و L شکل میگیرد تا بالاترین کارایی را در کترین مدت زمان به اتمام برساند.تیوب باندل مسی مبدل از لوله‌های 3.4 اینچ با ضخامت های 0.90 الی 1.24 میلیمتر  می باشد که بستگی به میزان فشار کاری و حرارت بخار ورودی به کویل این ضخامت‌ها استفاده می شوند.واحد اندازه این نوع مبدل بر حسب FT مشخص می شود و هر منبع کویل دار با توجه به میزان ظرفیت حجم ذخیره آب ، از یک یا چند کویل مسی استفاده می شود. برای افزایش دمای آب منبع  باید توان حرارتی دیگ بخار توسط اوپراتور دستگاه زیاد شود تا مقدار حرارت بخار ورودی به مبدل افزایش یابد و در نتیجه دمای آب کلی مخزن بیشتر شود.

تست کویل های مسی چگونه میباشد؟

روشی می باشد که توسط گاز ازت انجام میشود که در این عملیات کویل مسی با 20 بار فشار مداوم، تست انجام  می شود و برای بسته بندی آماده می شود..مبدل‌ها به دلیل داشتن نقاط جوشکاری شده در تمامی مسیر باید در طول زمانی 24 ساعت  تحت تست نهایی بار انجام شوند. مبدل مسی می‌تواند سیالات های مختلف را خنک نماید که هرگونه گاز یا مایعی هستند.برای نصب کویل کندانسور در دستگاه اصلی باید حتما این پروسه در طول زمان 24 ساعته انجام شود تا ازنتیجه صحیح مبدل مسی اطمینان حاصل شود.

سایز لوله مسی و ارتباط آن با انتقال حرارت

حال سوال برایتان پیش می آیدکه حجم لوله بیشتر باعث خنک کاری بیشتر میشود یا خیر؟باید گفت بله می‌تواند مفید واقع شود ولی باعث میشود شما را با افت فشار سیال مواج می‌کند.این عامل می‌تواند کلیه محاسبات را تغییر داده و باعث شود کویلی متفاوت طراحی گردد.

کویل مسی فین دار

از مبدل‌های مسی که دارای  فین‌های آلومینیومی یا مس هستند در انواع کندانسور و ایرکولر استفاده می‌شود.دلیل آن ایجاد سطح تبادل حرارت بهتر برای کاهش یا افزودن مایع درون مبدل است.اما برای این نوع کویل‌های فین دار به دلیل داشتن فین تنها روش هواخنک توصیه می گردد. لذا در مواقعه پاشش آب با TDS بیشتراز 5 میتواند سبب گرفتگی کویل شود و مقدار انتقال دما را بکاهد. به همین دلیل  تنها دردستگاهایی که نیازی به پاشش آب ندارند  به کار می رود.

قیمت کویل مسی

برای مشخص کردن  قیمت برای  مبدل‌های مسی می بایست اندازه لوله و مقدار وزن کویل تعیین شود. به دلیل آنکه  مس یکی فلزات گران بهاء در کشور ایران بوده و  با نواسانات ارزی  بالا قیمت تغییر می نماید.قیمت کویل‌ها بستگی به تعداد ردیف لوله مسی و ابعاد لوله‌هادارد که تعیین کننده قیمت نهایی هستند. ازدیگر موارد های تاثیرگذار بر قیمت کویل مسی میتوان به ضخامت لوله‌ها اشاره نمود، شاخصی که به راحتی  با چشم دیده نمی شود و میتواند تا حد بسیار زیادی بر قیمت نهایی تاثیر بگذارد.

ابعاد و اندازه کلی کویل یکی دیگر از عوامل کاهش یا افزایش قیمت به شمار می رود و حتما باید مورد بررسی و محاسبات قراربگیرد.جنس متریال و مقدار مصرف مس سومین پارامتر مهم در تعیین قیمت خرید بشمار میرود. سایز لوله‌های مسی بسیار  گوناگون است و دارای انواع مختلفی هستند برای یافتن  آگاهی کامل در هنگام خرید از فروشندگان درخواست پیش فاکتور معتبر نمایید تا با بررسی آیتم‌های مواد مصرفی متوجه تشخیص قیمت مناسب گردید. برای استعلام قیمت توصیه می شودبا کارشناسان فنی کارخانه تهویه واته تماس حاصل فرمایید تا علاوه بر دریافت مشاوره محاسباتی، قیمت کویل مسی مورد نظر خود را جویا شوید

نویسنده: