مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

مزایا و معایب برج خنک کننده مرطوب (تبخیری)

مزایا و معایب برج خنک کننده مرطوب (تبخیری)

مارس 14, 2022
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

مزایا و معایب برج خنک کننده مرطوب

مزایا و معایب برج خنک کننده مرطوب نسبت به برج خنک کننده هوا خنک

برج خنک کننده مرطوب برجی است که در آن هوا با آب تماس مستقیم با هم دارند. ما در این متن به بررسی مزایا و معایب برج خنک کننده مرطوب خواهیم پرداخت.

مزایای برج خنک کننده مرطوب :

1.قیمت کمتر

برج خنک کننده مرطوب نسبت به برج خنک کننده خشک قیمت کمتری دارد. به این دلیل که ساختار برج خنک کننده مرطوب (تبخیری) ساده است و از لوله کشی های مسی در آن استفاده ای نشده است. مهمترین قطعات آن شامل بدنه اصلی، فن و پکینگ و موتور الکتریکی می باشد.

2.راندمان بیشتر

بر خلاف سایر دستگاه ها مانند برج خنک کننده خشک که در آن تماسی بین آب و هوا برقرار نمی شود و انتقال گرما در آن توسط جداره لوله های مسی صورت می گیرد، در برج خنک کننده مرطوب، برای اینکه حرارت آبگرم به هوا منتقل شود، جریان هوا با آب گرم تماس مستقیم پیدا می کند، و سبب راندمان بالای برج خنک کننده مرطوب می شود

معایب برج خنک کننده مرطوب :

معایب برج خنک کننده، باعث اختلال در کارکرد آن در بلند مدت می شود و همچنین اگر از آن به شکل صحیح نگه داری نشود موجب بروز مشکلات متعددی می شود که این مشکلات،  باعث می شود راندمان سیستم کاهش پیدا کند.

چند مورد از مهمترین مشکلات برج خنک کننده :

1.آلودگی بیولوژیکی

به شکل طبیعی، برج های خنک کننده تبخیری مکانی گرم و مرطوب می باشند. به دلیل اینکه در منابع آبی مواد مغذی وجود دارد، در این برج ها امکان رشد باکتری ها بسیار وجود دارد. این باکتری ها و آلودگی ها موجب بروز مشکلاتی برای مردم و راندمان برج می شود. با نشست لایه ای از این مواد بر روی سطح اجزای داخلی برج، راندمان حرارتی آن کاهش می یابد. پس این مورد از مهمترین مشکلات برج خنک کننده به حساب می آید.  

2.مصرف آب

مصرف آب در برج خنک کننده تبخیری، از معایب دیگر آن می باشد. چون قسمتی از آب با ذرات هوا مستقیما برخورد می کند و تبخیر می شود و سپس به شکل بخار آب از بالای برج خارج می شود، به همین علت به آن برج خنک کننده تبخیری گفته می شود. پس هزینه مصرف آب در آن بالا می رود.

جایگزین برای برج خنک کننده تبخیری

چون برج خنک کننده تبخیری نسبت به سایر دستگاه ها ارزان تر می باشد، از آن استفاده زیادی می شود اما همانطور که گفته شد، مشکلات بهداشتی و مصرف آب در آن وجود دارد. اگر در پروژه ای آب کافی موجود نباشد و دارای هزینه بالایی باشد و همچنین اگر بهداشت محیط بسیار پر اهمیت باشد، بجای استفاده از برج خنک کننده تبخیری، می توان از برج خنک کننده خشک استفاده کرد.

نویسنده: