مقالات

به روزترین مقالات در زمینه تهویه مطبوع

لیست قیمت محصولات واته

راهنمای خرید چیلر مناسب

راهنمای خرید چیلر مناسب

فوریه 10, 2021
برای ثبت سفارش و استعلام قیمت با شماره های زیر تماس بگیرید.

اگر قصد خرید چیلر دارید، حتماً از خود می پرسید که چه نوع چیلری بهتر است؟ کمپرسور مناسب برای پروژه من کدام است و این سردرگمی گاه سبب می شود تا در انتخاب این وسیله دچار ضرر شوید. در این مقاله سعی داریم به روتین ترین سوالاتی که در راستای خرید چیلر در ذهن خریدار ایجاد می شود پاسخ دهیم.

چه نوع چیلری بخرم؟


می دانیم که وظیفه اصلی چیلر ها خنک سازی آب است. حال سوال اینجاست که چه نوع چیلری بخریم؟
نوع اول چیلرها به عنوان چیلر جذبی شناخته می شوند. به موقعیت پروژه خود دقت کنید، اگر برای پروژه خود در تامین برق دچار مشکل هستید و یا ظرفیت مورد نیاز و درخواستی شما بالا است می توانید به سراغ چیلر جذبی بروید. . چیلرهای جذبی به واسطه سوخت گاز طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند و از نظر برقی هزینه زیادی ندارند. اما موضوعی که مطرح است که هزینه نصب و راه اندازی چیلر جذبی بالا است. در خرید چیلر، مدل های جذبی گران ترین گزینه هستند.
انتخاب دیگری که در خرید چیلر دارید، مدل تراکمی است. این مدل از چیلرها به واسطه روش سیکل تبرید تراکمی کار می کنند. در این مدل از چیلرها کمپرسور استفاده می شود. کمپرسورها یک قطعه اصلی در راستای مصرف برق هستند پس مشخص است که اگر قصد شما خرید چیلر تراکمی است باید هزینه برق پرداخت کنید نه هزینه گاز.
ظرفیت هایی که برای چیلرهای تراکمی در نظر گرفته می شود متنوع است و مدل های مینی شامل 2 تن تبرید شروع می شود و تا ظرفیت حدود 500 تن به شکل یکپارچه ارزیابی می شود.
یک نکته جالب دیگر که باید به آن دقت کنید این است که در خرید چیلر باید بررسی شود که آیا به دنبال یک چیلر مرکزی به صورت یکپارچه استفاده شود و یا برای هر واحد ساختمان از مینی چیلرهای مستقل استفاده شود.

اگر قصد خرید چیلر تراکمی دارم کدام نوع آن را انتخاب کنم؟

فرض می کنیم که شما در بین مدل های جذبی و تراکمی اقدام به انتخاب مدل تراکمی کرده اید. چیلرهای تراکمی در دو مدل هوا خنک و آب خنک دسته بندی می شود.
چیلر تراکمی هوا خنک می بایست در فضای باز نصب شود. این مدل چیلرها برای فضای بسته مناسب نیستند و معمولاً شرایط اجرای آن به صورتی است که روی پشت بام و یا حیات قرار می گیرد. این چیلرها نیاز به دستگاه مکمل ندارند. در واقع نیاز به برج خنک کننده جداگانه ندارند. در خرید چیلر تراکمی هوا خنک، دستگاه روی پشت بام قرار می گیرد و لوله کشی وجود دارد تا آب خروجی به سمت فن کویل ها روانه شود.
انتخاب دیگری که دارید خرید چیلر آب خنک است. این مدل از چیلرها در فضای موتورخانه نصب می شوند. اولین فرقی که بین چیلر آب خنک و هوا خنک وجود دارد این است که محل نصب این دو با هم فرق دارد و باید به این نکته دقت شود.
در صورتی که فضای موتورخانه کافی نباشد، باید در انتخاب و خرید چیلر مدل آب خنک دقت شود. . این مدل چیلرها نیاز به برج خنک کننده دارند. در واقع هم باید دستگاه چیلر در موتورخانه قرار بگیرد و هم دستگاه برج خنک کننده در فضای باز واقع شود که هم می تواند روی پشت بام باشد و هم در حیات. معمولاً سیستم لوله کشی برای این چیلرها زیاد است و از این نظر هزینه بیشتری به نسبت مدل هوا خنک دارد.
در خصوص راندمان این مدل از چیلرها باید دقت شود که دارای راندمانی بیشتر از راندمان چیلر هوا خنک هستند و چون برج خنک کننده مخصوص دارند یکی از مشکلات مهم مصرف آب زیاد است که می بایست تامین شود. قیمت خرید چیلر آب خنک(بدون احتساب برج خنک کننده) به نسبت هوا خنک کمتر است.

چیلر با چه کمپرسوری بخریم؟

در راستای خرید چیلر، کمپرسور بسیار مهم است. به طور کلی 4 مدل کمپرسور برای شما وجود دارد که بسته به پروژه شما ارزیابی می شود. مدل اول چیلر با کمپرسور اسکرال است. این مدل چیلرها برای آپارتمان مناسب هستند و در لیست موارد پر کاربرد قرار دارند. به طور کلی ظرفیت این چیلرها از 2 تن الی 250 تن ارزیابی شده است که به صورت یکپارچه استفاده می شود. چیلرهای اسکرال شامل یک دستگاه هستند که از چندین کمپرسور اسکرال تشکیل شده است و کمپرسورهای آن غیر قابل تعمیر هستند.
از نظر قیمت این مدل چیلرها تا ظرفیت در حدود 150 تن تبری به نسبت سایر مدل ها ارزانتر هستند. این مدل از کمپرسورها خود دارای مدل های معمولی و دیجیتال هستند که البته در مدل دیجیتال چون ظرفیت بیشتر است از نظر قیمت گرانتر خواهد بود.
چیلرهای اسکرو به طور کلی شامل یک الی سه کمپرسور اسکرو در یک چیلر است. این مدل از چیلرها برای ظرفیت های 100 تن تبرید به بالا استفاده می شوند. معمولاً راندمانی که برای این مدل چیلرها در نظر گرفته می شود بیشتر از چیلرهای اسکرال هستند. کمپرسورهای اسکرو بر روی ظرفیت کنترل بهتری به نسبت مدل های چیلرهای اسکرال دارند. بعضی از کمپرسورها به صورت خطی و پیوسته کار می کنند. ظرفیت این مدل کمپرسورها را می توان برای 150 تن تبرید به بالا ارزیابی کرد.
چیلرهای رفت و برگشتی دارای راندمان پایین بوده و از نظر سر و صدا معمولاً شرایط خوبی ندارند.
نوع دیگری چیلر وجود دارد که از نظر قیمت و هم راندمان بالاتر از مدل های دیگر است. چیلرهای سانتریفیوژ در ایران کمتر استفاده می شود. این مدل از چیلرها تخصصی هستند و نیروی ماهر کمتری برای آن دیده می شود. این چیلرها برای ظرفیت های بالا مقرون به صرفه هستند و بازدهی آنها بی نظیر است.

چه ظرفیتی در خرید چیلر مناسب است؟

برای اینکه بدانید در خرید چیلر چه ظرفیتی مناسب است در ابتدا نیاز به ظرفیت سنجی بار برودتی ساختمان دارید که کار نسبتاً تخصصی است و می بایست ظرفیت را محاسبه کنید.
دقت شود که اگر ظرفیت مناسب اشتباهاً محاسبه شود و یا ظرفیت کمتر از نیاز پروژه باشد نیاز است که قطعات را مدام جایگزین و تعمیر کنید. از سوی دیگر خرابی قطعات سبب می شود که سبب ناتوانی در سرمایش منجر شود.
خسارات مالی و هزینه اولیه زیادی معمولاً در صورت عدم رعایت ظرفیت چیلر در نظر گرفته می شود.

موقعیت مکانی در بررسی ظرفیت دستگاه تاثیرگذار هستند؟

موقعیت جغرافیایی یکی از مواردی است که باید به آن دقت داشت. به طور کلی چیلری که قرار است برای یک آپارتمان در تهران اجرا شود به نسبت آبادان از نظر ظرفیت بسیار با هم فرق دارند.
جهت تابش نور خورشید، یکی دیگر از عواملی است که در تعیین ظرفیت چیلر بسیار مهم است. مثلاً اگر پنجره ها بزرگ باشند و یا از شیشه های سراسری استفاده شود بار برودتی بیشتری نیاز است.
کاربری محیط را در نظر بگیرید. اینکه قرار است چیلر برای منطقه مسکونی اجرا شود و یا برای بخش های اداری و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد.
ارتفاع سقف از دیگر مواردی است که می بایست بر اساس گنجایش حجم هوایی بررسی شود و این عامل در تعیین ظرفیت چیلر اثرگذار است. ساختمان هایی که دارای سقف های بلندتر هستند معمولاً نیاز به بار برودتی بیشتری دارند.
در صورتی که در محیط دستگاه های گرمازا وجود داشته باشد نیاز است که بار هر یک محاسبه شود. مثلاً برای محیط های اداری بار گرمایی در بخش های سیستم های کامپیوتری ارزیابی شود.
در تعیین ظرفیت یک چیلر عوامل زیادی مانند گردش هوای تازه و عوامل روشنایی گرمازا و میزان رفت و آمد نیز دخالت دارد.

آیا باید اقدام به خرید چیلر در تعداد بیشتری کنم؟

اینکه چند عدد چیلر بخریم یا یک مورد کافی است به یک سری عوامل بستگی دارد. چیلرها ظرفیت های متنوعی دارند که می توانند تا حدود 500 تن تبرید را به صورت یکپارچه پوشش دهند. از سوی دیگر ظرفیت محاسباتی باید محاسبه شود. مثلاً فرض کنید که شما قصد خرید چیلر برای یک ساختمان به میزان 160 تن تبرید دارید در چنین جریانی می توانید دو عدد چیلر 80 تن تبرید خریداری نمایید که از آنها به صورت مدولار در کنار هم استفاده کنید.
در صورتی که از چند چیلر به صورت مدولار استفاده شود گاه دیده می شود که نمی توان در ظرفیت فول از آن استفاده کرد. ممکن است که یک ستگاه چیلر در برخی مواقع خاموش باشد و این روال سبب می شود عمر دستگاه بیشتر می شود.
در صورت خرابی و از کار افتادن چیلر، باید یک چیلر به عنوان رزرو و نصف ظرفیت وجود داشته باشد.

نتیجه گیری

در خرید چیلر جذبی و تراکمی عوامل زیادی موثر است که در این مقاله به اصلی ترین موارد پرداختیم. دقت کنید که موقعیت پروژه و میزان ظرفیت مورد نیاز در انتخاب چیلر اهمیت زیادی دارد. مشخص است که نوع کمپرسور و همینطور خرید یک یا بیش از یک چیلر از مواردی است که باید بررسی شود. در دنیای امروز موقعیت چیلرها بسیار گسترده شده است و بخشی از ظرفیت کار را به عهده دارد. البته که ظرفیت محاسباتی برای این محصول به نسبت سایر محصولات مورد پیش بینی قرار می گیرد.

برای استعلام قیمت انواع دستگاه های تهویه و انتخاب بهترین دستگاه مطابق شرایط پروژه خود با مهندسین ما تماس بگیرید.

نویسنده: